Prøv avisen

Coronavirus kan skabe varemangel i Europa

Mange kinesiske fabrikker er lukket, mens andre har ændret deres produktion for at imødekomme nye behov i coronavirus-krisen. Efterspørgslen efter beskyttelsesmasker er således eksploderet, og derfor har de travlt på denne fabrik i Nantong i Jiangsu-provinsen. – Foto: China Daily/Reuters/Ritzau Scanpix.

Det er ikke kun smittefaren, der skaber europæisk bekymring for coronavirus. EU-lande er afhængige af konstante leverancer fra Kina, og midlertidige fabrikslukninger kan allerede nu mærkes rundt om i Europa

Vesten importerer så mange varer fra Kina, at det kan føre til mangel på livsvigtige leverancer, når kinesiske fabrikker lukker ned for at stoppe spredningen af coronavirussen.

I Storbritannien har virksomheden JCB, der producerer entreprenørmaskiner, ifølge BBC meddelt, at deres 4000 ansatte går ned i tid fra på i dag på grund af manglende leverancer fra kinesiske underleverandører. Som mange andre moderne produktionsvirksomheder har de ikke store varelagere, men er afhængige af, at underleverandører leverer varer til tiden.

Fiat Chrysler har ligeledes advaret om, at det kan blive nødvendigt at lukke en europæisk bilfabrik helt ned inden for de kommende to uger af samme årsag.

Den britiske regering har pålagt embedsmænd at se på alternativer, hvis importen fra Kina bliver ramt. Det sker blandt andet ved at hive planerne for en såkaldt hård Brexit op af skuffen igen og se på dem i forhold til leverancer fra Kina.

”Der er en voksende erkendelse af, at mange ting bliver fremstillet i Kina, og at denne virus ikke forsvinder lige med det samme. Nogle ministerier, som sundhedsministeriet, har opdaterede planer, mens andre først nu er ved at indse, at forsyningskæderne til deres områder også kan blive påvirket,” siger regeringskilder til The Sunday Times, hvor det specifikt nævnes, at sundhedsministeriet har iværksat planer for at sikre forsyningen af medicin.

Direktør Thomas Senderovitz fra Lægemiddelstyrelsen i Danmark fortæller, at de danske sundhedsmyndigheder også er opmærksomme på situationen i forhold til leverancer.

”Der er en afhængighed af lægemidler fra Kina, og vi er naturligvis klar over, at fabriksnedlukninger vil kunne medføre forsyningsproblemer. Men lige nu er der ingen grund til at sætte alle mulige ting i værk. Så vi er fokuserede uden at være bekymrede, og vi følger udviklingen fra dag til dag,” siger Thomas Senderovitz.

Han deltog i sidste uge i et møde på EU-plan, hvor netop forsyningssikkerheden blev debatteret, nu da coronavirussen har kostet over 1600 kinesere livet.

”Vi har et veletableret samarbejde i EU og med andre regioner, hvor vi deler informationer, og der er ingen meldinger om problemer,” understreger direktøren, der hæfter sig ved, at det i øjeblikket ser ud til, at epidemien langsomt er ved at aftage.

Konsulent Peter Bøhn Hansen fra erhvervsorganisationen Dansk Industris kontor i Shanghai fremhæver, at nogle brancher er mere sårbare end andre.

”Sæsonbaserede brancher som tekstilbranchen er ekstra pressede. De køber ind i Kina i stor stil, og det har betydning for deres kollektioner, hvis leverancer bliver skubbet tre, fire eller fem uger,” siger Peter Bøhn Hansen.

Men det er svært at vurdere omfanget at leveringsproblemer, for der er ikke noget samlet overblik over, hvor mange kinesiske fabrikker der har lukket helt ned eller været ramt af, at medarbejdere var sendt hjem i karantæne for forhindre virussen i at sprede sig.

”Jeg tror ikke, mange danske virksomheder har lavet større kontinuitetsplaner. Men når det er sagt, så er der nogle reelle problemer, fordi Kina er vigtig i forsyningskæden. Det vil typisk være virksomheder med mindre ordrer, som må finde sig i at komme bagerst i køen, fordi de store kunder kommer først. Og hvis der er forsinkelser, så kan de virksomheder ikke leve op til deres leveringsbetingelser,” siger Peter Bøhn Hansen.

Han ser dog med fortrøstning på fremtiden, fordi ting er på vej tilbage til det normale efter de første nedlukninger af blandt andet offentlig transport:

”Kina er verdens fabrik, og landet fører en benhård kamp for at få produktionen tilbage på sporet.”

Afhængigheden af varer fra Kina er et eksempel på, hvad Danmarks Statistik kalder ”økonomisk globalisering”. Ifølge EU-Kommissionen er det for tidligt at sige, om coronavirus-udbruddet vil have en negativ effekt på den europæiske økonomi, og prognosen fra EU er, at udbruddet kun vil have begrænset økonomisk effekt globalt i årets første kvartal.

”Men jo længere det varer, desto større er sandsynligheden for, at det vil påvirke økonomien og de globale finanser,” lyder advarslen i EU’s seneste kvartalsprognose fra i torsdags.

Økonomidirektør Marc Dench fra den britiske tøjkæde Joules fortæller til The Sunday Times, at der stadig er en del af forårs- og sommerkollektionen, som endnu ikke er syet færdig på fabrikker i Østen.

”Det giver anledning til bekymring. Selv hvis du har fabrikker i Vietnam, Filippinerne eller Cambodja, så kommer mange af råvarerne fra Kina. Kompleksiteten i de moderne leveringskæder betyder, at det er svært at regne ud, hvor store konsekvenserne vil være,” siger Marc Dench.

Han understreger samtidig, at det ikke vil være en løsning at flytte varerne fra containerskibe til luftfragt, hvor priserne som konsekvens af krisen i kølvandet på coronavirus er steget med 300 til 400 procent.