Coronavirussen skaber frygt i koreanske kirker

Over halvdelen af de smittede af coronavirussen i Sydkorea er tilknyttet en frikirke, der har for vane at ”infiltrere” andre kirker. Det har skabt frygt og frafald til gudstjenesterne

Flere sydkoreanske kirker har enten stoppet gudstjenesterne eller afspritter kirkebænkene inden messen som her i hovedstaden Seoul.
Flere sydkoreanske kirker har enten stoppet gudstjenesterne eller afspritter kirkebænkene inden messen som her i hovedstaden Seoul. . Foto: Yonhap/Reuters/Ritzau Scanpix.

Kirkegængere i Sydkorea må se gudstjenester over internettet, sidde på bænkene med mundbind, og flere er begyndt helt at droppe at tage af sted. Coronavirussen har lagt landet ned, og den har især godt tag i de sydkoreanske kirker.

Det skyldes til dels frikirken Shincheonji, der menes at være epicenteret for epidemien i Sydkorea. Her tog en 61-årig smittet kvinde til gudstjeneste i en af frikirkens lokaler i byen Daegu. Hvordan hun var blevet smittet, er ikke kortlagt endnu, men hun var i hvert fald smittet. Og så begyndte hun selv at smitte.

Shincheonjis gudstjenester er en del anderledes end i folkekirken. Medlemmerne sidder tætpakket på gulvet og messer højlydt i kor. Optimale betingelser for en virus, der smitter gennem dråbekontakt. På få dage eksploderede antallet af sydkoreanske inficerede fra 31 – den kvindelige kirkegænger var nummer 31 – til over 300. Onsdag blev der meldt om nu 1261 smittede og 12 døde i Sydkorea, som dermed er det hårdest ramte land efter Kina.

”Det er en kæmpe krise. Det er noget, det har rørt noget i kristnes hjerter,” siger Emil Bredahl Lavsen, der er konsulent og bosat i hovedstaden, Seoul.

Hjemme i Danmark læste han blandt andet teologi og er meget aktiv i kirkemiljøet i Sydkorea i dag. Han holder sig dog langt fra Shincheonji, der betragtes som en kult af landets traditionelle kirker. Men det betyder ikke, at Shincheonji holder sig fra ham.

”De kommer nemlig ind i andre kirker og forsøger at hive folk ud af dem og ind i Shincheonji. De mener, at kirken er en skøge. At kirken er en rådden institution,” siger han.

Ifølge frikirken er dens grundlægger, Lee Man-hee, Jesu efterkommer og dermed den næste Messias, som vil tage 144.000 personer med sig til himlen på dommedag.

Frikirken er ildeset blandt mange sydkoreanere, og på regeringens hjemmeside for borgerforslag har et forslag om at opløse organisationen 800.000 underskrifter. Den er ofte blevet kritiseret for aggressive og ufine omvendelsesmetoder såsom at udgive sig for at være caféer, andre kristne retninger eller helt tredje ting.

”Et basketballhold forsøgte engang at snyde mig til at spille for en Shincheonji-hold,” fortæller Emil Bredahl Lavsen.

Indgangen til en afdeling afShincheonji-frikirken bliver desinficeret i Daegu, hvor en flittig kirkegænger åbenbart fik spredt corona-smitten.
Indgangen til en afdeling afShincheonji-frikirken bliver desinficeret i Daegu, hvor en flittig kirkegænger åbenbart fik spredt corona-smitten. Foto: Yonhap/Reuters/Ritzau Scanpix

Frikirken har meddelt, at de nu vil udføre gudstjenester over nettet, så man må se med på en skærm, hvis man vil være en del af bønnen. Andre kirker er begyndt at lukke helt ned. Det katolske ærkebiskopdømme i Sydkorea har meddelt, at man aflyser alle messer i hovedstaden på grund af virussen.

En af verdens største presbyterianske kirker i verden, Myungsung i Seoul, lukker også, efter en af dens pastorer blev testet positiv. 2000 mennesker deltog i en af pastorens messer, hvor han menes at være inficeret uvidende.

”Min kone drive en lille kirke, hvor alle stadigvæk kommer, men de kommer alle i masker. I min kirke, som jeg kommer i hver søndag, er folk begyndt at blive hjemme. Man er jo bange, vi sidder i store grupper,” siger Emil Bredahl Lavsen.

Det påvirker selvfølgelig stemningen i kirken.

”Det er chokerende at se folk med maske på. Folk gør også andre ting. Vi giver ikke hånd, når vi hilser mere,” siger han.

Udbruddet er i øjeblikket centreret omkring Shincheonji-frikirkens lokaler i byen Daegu, og en nærliggende by, Cheongdo, der som fødestedet for kirkens grundlægger er et slags valfartssted. Begge byer ligger omkring 300 kilometer sydvest for hovedstaden, hvor Emil Bredahl Lavsen har sit daglige virke og ugentlige kirkegang.

Men selvom der er langt til det værste, går de fleste på gaden med masker på, og personalet på byens caféer spritter jævnligt overflader og dørhåndtag af. Personlig er Emil Bredahl Lavsen dog ikke så bekymret for sygdommen.

”Jeg har tænkt over det, men jeg er gammel kræftpatient og har været igennem en depression. Det her kan ikke røre mig,” siger han.