Danmark støtter tysk ønske om at stoppe bådflygtninge

Et flertal på Christiansborg er positivt indstillet over for tysk forslag om at stoppe bådflygtninge på vej mod Europa. Også Dansk Flygtningehjælp anerkender forslaget, som ifølge generalsekretær kan være svært at realisere

"Vi er vidner til en reel folkevandring, og det betyder, at der skal nye løsninger til. Jeg synes derfor, at det er positivt, at Tyskland melder sig på banen med et forslag som dette," siger integrationsminister Inger Støjberg (V).
"Vi er vidner til en reel folkevandring, og det betyder, at der skal nye løsninger til. Jeg synes derfor, at det er positivt, at Tyskland melder sig på banen med et forslag som dette," siger integrationsminister Inger Støjberg (V). . Foto: AP Photo/Jasper Juinen.

Et flertal på Christiansborg støtter et opsigtsvækkende tysk forslag, som kan ændre den internationale flygtningepolitik.

Det tyske indenrigsministerium foreslog søndag ifølge avisen Welt am Sonntag, at EU vedtager et system, så flygtninge og migranter på vej mod Europa bliver samlet op på havet og sendt tilbage til Afrika. Derfra skal de så have mulighed for at søge om asyl i EU-lande.

Forslaget, som kan minde om den kontroversielle australske praksis, nyder opbakning fra udlændinge- og integrations- og boligminister Inger Støjberg (V):

”Vi er vidner til en reel folkevandring, og det betyder, at der skal nye løsninger til. Jeg synes derfor, at det er positivt, at Tyskland melder sig på banen med et forslag som dette, og jeg håber, at vi åbent kan diskutere det. Jeg er i hvertfald selv åben overfor alle typer af forslag,” meddeler Inger Støjberg til Kristeligt Dagblad.

Formålet med det tyske forslag er at redde flygtninge og migranter fra den ofte dødbringende færd over Middelhavet og at fjerne grundlaget for menneskesmuglere.

Ifølge Den Internationale Organisation for Migration (IOM) er 335.031 migranter nået til Europa ad søvejen i år, og 4220 er døde i forsøget på at nå til Europa. I hele 2015 omkom 3777 på den farefulde overfart.

Stigningen i antallet af dødsfald er også en af grundene til, at EU-ordfører Peter Hummelgaard Thomsen fra Socialdemokratiet er positivt indstillet over for det tyske forslag.

”Jeg tror, at der er en reel opgave og overvejelse i at skabe et system, hvor de, der søger om asyl og ophold i Europa, gør det, inden de begiver sig ud på den farlige rejse. Tanken om at skabe et system, hvor man gør det stort set umuligt for menneskesmuglere at lokke folk ned i både, er noget, der skal arbejdes videre med. Vi er ikke tilhængere af, at man skal bryde konventionerne, og man skal gøre krav på de rettighederne, man har, men det vigtigste er at sikre, at mennesker ikke drukner på Middelhavet, og at bryde den grimme og store forretning, der foregår med at smugle mennesker til Europa, hvor migranterne har falske forhåbninger om ophold,” siger Peter Hummelgaard Thomsen, som dog understreger, at informationerne om det tyske forslag stadig er sparsomme.

Også Dansk Folkeparti og Liberal Alliance støtter det tyske forslag. Alternativet er dog imod forslaget om at stoppe bådene på vej mod Europa og vurderer, at det kan være i strid med de internationale konventioner. Partiet er derimod fortalere for et fælles EU-system i Afrika, hvorfra der kan søges om asyl i Europa.

Hos Dansk Flygtningehjælp er generalsekretær Andreas Kamm også åben for forslaget fra Tyskland.

”Som jeg læser det, er det et forsøg på at nærme sig en europæisk ansvarlighed, hvor man vil undgå de tragiske drukneulykker, vi ser i Middelhavet. Det handler om at give adgang til beskyttelse i Europa for dem, der er flygtninge, og sende migranterne hjem, og det er den samme logik, som vi arbejder efter. Har man behov for beskyttelse, skal man have det, og har man ikke, skal man rejse hjem. Og som jeg læser forslaget, kan det ikke sammenlignes med den australske model, som er en kynisk model, hvor man sender flygtninge ud til øde øer,” siger Andreas Kamm.

Og selvom han er tilhænger af tankegangen bag forslaget, er han dog i tvivl om, hvorvidt det kan realiseres.

”Modellen er svær at praktisere i virkeligheden, da det ikke har været muligt for EU-landene at finde fælles fodslag i forhold til modtagelsen af flygtninge,” siger Andreas Kamm.

Han er også i tvivl om, hvorvidt bådtrafikken fra Afrika til Europa vil blive stoppet, selvom forslaget skulle blive vedtaget i EU.

”Mange af de, der rejser via båd, er ikke flygtninge, men migranter. De vil stadig prøve at nå frem og få et sort arbejde, så de kan sende penge hjem til deres familier. Så overordnet set tolker jeg det som et tysk indenrigspolitisk forslag snarere end en model, der har gang på jord,” siger Andreas Kamm.