Dansk design på kunstmuseum i New York

FAST DEL AF INVENTARET: Det renoverede Museum of Modern Art i New York skal møbleres med dansk brugskunst

Religionshistorikerens rolle er i følge Mikael Rothstein at forholde sig til et samfundsfænomen, religion, på samme kritiske måde som enhver anden kulturforsker.
Religionshistorikerens rolle er i følge Mikael Rothstein at forholde sig til et samfundsfænomen, religion, på samme kritiske måde som enhver anden kulturforsker.

skriver fra USA

Når Museum of Modern Art i New York snart slår dørene op efter en større renovering, kan museumsgæsterne nyde synet af dansk design. Det Danske Generalkonsulat i New York har overtalt museet til at vælge danske møbler og andet dansk inventar til næsten alle offentlige arealer. Både kendte danske designere som Arne Jacobsen og Hans Wegner samt den yngre generation af designere vil blive repræsenteret.

Tidligere har museet haft specialdesignede træbænke og en blanding af andre møbler. Der er hidtil ikke blevet gjort et forsøg på at gennemføre et ensartet møbeldesign. Men efter renoveringen vil kun et enkelt af de tidligere møbler vende tilbage: Det er den amerikanske designer Harry Bertoias stole af trådnet, der blev designet til arkitekterne Hans and Florence Knoll tilbage i 1950'erne.

Så når museets bygning på Manhattan genåbner den 20. november, vil der stå Danmark med store bogstaver hen over inventaret. Arbejde fra 33 danske designere, deriblandt Arne Jacobsen og Hans Wegner og Fritz Hansen, vil bl.a. pryde lobbyen, caféen og cafeteriet. I foyeren og gallerierne vil der være bænke betrukket med sort læder lavet af møbelarkitekten Poul Kjærholm. Og restauranten vil have kaffekander fra Georg Jensen, vinglas fra Erik Bagger, lysestager fra Rosendahl, bestik fra Georg Jensen, Kay Boyesen og Bo Bonfils samt stel fra Den Kongelige Porcelænsfabrik.

Omkring 150 forskellige stykker dansk design - tilsammen flere tusinde stole, borde, kaffekander, bestik, service og lysestager - bliver leveret til discountpris af 13 danske producenter og betalt for af den danske stat og forskellige private danske fonde. I alt har det danske design en markedsværdi af ca. 24 millioner danske kroner.

Formålet med projektet har ikke været at lave en udstilling med dansk design. Snarere vil man vise, hvordan man kan skabe en samlet dansk designløsning med fokus på funktionalitet, bekvemmelighed og høj æstetisk standard.

$SUBT_ON$Svenskerne er misundelige

Fire af de udvalgte stykker danske design er allerede i den permanente samling, bl.a. Arne Jacobsens populære serie 7-stol fra 1955.

Desuden er halvdelen af de danske designere allerede repræsenteret i samlingen.

Aftalen med Det Danske Generalkonsulat blev offentliggjort for to uger siden og er et skoleeksempel på, hvordan et samarbejde mellem det danske kulturliv, dansk handelspolitik og den danske stat kan give Danmark en platform i udlandet.

- Italienerne bliver ikke glade for det her, og det samme vil gøre sig gældende for svenskerne, siger Irene Krarup, den danske kulturattaché ved Generalkonsulatet i New York, til New York Times.

Fra den svenske ambassade indrømmer man da også, at man gerne have set opgaven tilfalde svenske designere.

- Jeg er lidt misundelig. Jeg ville ønske, at det var os. Danskerne skal have ros, siger Olle Wastberg, den svenske generalkonsul i New York.

$SUBT_ON$Nøje udvalgte møbler

Fra museets side understreges det, at alle møbler er blevet grundigt undersøgt, før de er udvalgt af museets kuratorer. Selv om museet også overvejede at bruge amerikansk og italiensk design, havde danskerne held til at sælge deres pakkeløsning.

- Det ville have været ret ubehøvlet at forbigå danskerne og forsøge at handle en anden aftale hjem, siger chefdesigner for museet, Terence Riley, til New York Times.

- For danskerne havde initiativet, og de havde det gode design. Danskerne havde også den fordel, at en repræsentant for regeringen henvendte sig samlet til museet. Der kom ikke tilbud fra individuelle designere. Vi kunne også have valgt at fylde hele museet med amerikansk design, men vi ville ikke kunne finde én person, der kunne tale på vegne af amerikanske designere.

Forhandlingerne om at bruge dansk design på museet begyndte i september 2002 med et dansk tilbud om at sponsere møbler og andet tilbehør til alle museets offentlige arealer. Da museet viste interesse for det danske tilbud, henvendte Det Danske Generalkonsulat sig til en række danske producenter af dansk design. 24 virksomheder accepterede at leverede produkter til en discountpris, der var tæt på produktionsomkostningerne. Senere besluttede museet, at 95 procent af inventaret skulle være dansk, og herefter tilbød Det Danske Generalkonsulat det danske design som en gave. Pengene til projektet kommer fra den danske stat og en række danske firmaer og private fonde - heriblandt Augustinus Fonden, Højgaard Fonden, Oticon Fonden, SAS, DFDS og Den Danske Bank.

Da museet sidste år skulle udvælge inventaret, rejste Paola Antonelli, en af museets design-kuratorer, til Danmark for at kigge på flere end 300 danske produkter. Det inventar, som hun endte med at udvælge, blev sendt til New York, hvor andre kuratorer samt direktøren og bestyrelsesformanden for museet afprøvede dem.

Det nye danske inventar vil blive et fint supplement til museets nye bygning på Manhattan, som den japanske arkitekt Yoshio Taniguchi har givet et enkelt arkitektonisk udtryk og beherskede farver. De danske stel og bestik, der er blevet udvalgt, vil sammen med nogle få af de danske møbler kunne købes i museets butik fra august.

Det vil have stor betydning for dansk design, at man nu bliver en fast del af inventaret på Museum of Modern Art. Direktør Bodil Busk Laursen fra Kunstindustrimuseet i København vurderer, at museet er verdens førende inden for moderne kunst.

- At blive repræsenteret i Museum of Modern Arts samlinger har lige siden museets grundlæggelse været af afgørende betydning for kunstnere og designere. Det har bl.a. flere danske designere mærket, siger Bodil Busk Laursen.

Det nyrenoverede Museum of Modern Art i New York forventer 2,5-3 millioner gæster årligt.

udland@kristeligt-dagblad.dk

Også møbel-arkitekten Hans J. Wegner har fået møbler som inventar på museet. (Foto: Scanpix)
Også møbel-arkitekten Hans J. Wegner har fået møbler som inventar på museet. (Foto: Scanpix)
Arne Jacobsens berømte kaffestel fra 1957. (Foto: Dansk Design Center)
Arne Jacobsens berømte kaffestel fra 1957. (Foto: Dansk Design Center)