”De er generelt for respektfulde over for tekstens hellighed”

Den progressive spanske teolog Juan José Tamayo hilser kongres om islamisk feminisme velkommen, men efterlyser samtidig en mere kritisk læsning af Koranen

"Hvis du spørger mig, er de islamiske feminister alt for sjældent kritiske nok over for de problematiske passager i Koranen. De er generelt for respektfulde over for tekstens hellighed," siger den spanske teolog Juan José Tamayo, der var en af de få mænd blandt talerne på kongressen. --
"Hvis du spørger mig, er de islamiske feminister alt for sjældent kritiske nok over for de problematiske passager i Koranen. De er generelt for respektfulde over for tekstens hellighed," siger den spanske teolog Juan José Tamayo, der var en af de få mænd blandt talerne på kongressen. --. Foto: Mikkel Larsen.

Juan José Tamayo var en af de få mænd, der var at finde blandt talerne på weekendens kongres om islamisk feminisme i Madrid. Den spanske teolog, der er kendt som en glødende fortaler for interreligiøs dialog, lagde ikke skjul på sin begejstring for tiltaget.

"Denne kongres er et fantastisk initiativ. Den er med til at styrke ligestillingsdebatten inden for islam, samtidig med at den sætter spørgsmålstegn ved stereotyperne i samfundet. Det billede, mange i Spanien i dag har af islam og muslimske kvinder, stemmer jo ikke overens med virkeligheden. På det punkt er selve betegnelsen islamisk feminisme revolutionerende, for det er to begreber, der oftest fremstilles som uforenelige modsætninger," siger den 64-årige indehaver af lærestolen i teologi og religionsvidenskab ved Carlos III-universitetet i udkanten af den spanske hovedstad.

Tamayo, der også er generalsekretær for organisation af progressive teologer, der kalder sig Juan XXIII, på dansk Johannes XXIII, er gennem en årrække gået stik imod det katolske hierarki og har ytret sig offentligt til fordel for befrielsesteologien, brugen af prævention, ophævelsen af det obligatoriske cølibat for katolske præster og ordination af kvinder som præster.

Siden 2002 har han stået på den lange liste over teologer, der er blevet censureret af Vatikanets Troslærekongregation for at fornægte kirkens tradition og benægte Jesu guddommelighed ved at beskrive ham som et almindeligt menneske.

Han har skrevet en lang række bøger og artikler om tværreligiøse og kirkelige emner, senest om islam og den politiske sprogbrug i de muslimske hellige skrifter. På kongressen præsenterede han også en ny oversættelse af en bog af den indiske muslim Ali Asghar Engineer om befrielsesteologien inden for islam.

Tamayo ser ikke nogen modsætning mellem religion og feminisme som sådan, men generelt har de store religioner haft det svært med kvinderne som religiøse, moralske, politiske og teologiske subjekter, forklarer han.

Han hilser derfor det ikke-voldelige oprør velkommen, som de seneste årtier er vokset frem mod den passive rolle, som religionernes mere eller mindre selvbestaltede ledere gennem århundreder har påtvunget kvinderne. Ved at kritisere de fremherskende patriarkalske læsninger af de religiøse tekster er man godt på vej til at fjerne legitimiteten for de patriarkalske strukturer, der fortsat er dominerende.

Det er første skridt på vejen til at komme ud over den mandsdominans, der findes i både de religiøse institutioner og i de herskende tolkninger, mener han.

Tamayo ser dog også klare forskelle mellem feminismerne inden for de forskellige religioner. Mens den katolske feminisme bygger på en vestlig forståelsesramme og tradition, tager de muslimske feminister generelt afstand fra den vestlige feminisme.

"De har givet begrebet et andet indhold med udgangspunkt i den idé, at det er selve budskabet i islam, der befrier kvinderne. De bruger på den måde læsningen af Koranen som et instrument til at opnå befrielsen. For os i den katolske tradition er de hellige tekster opstået og blevet fortolket i en patriarkalsk kontekst, som det er nødvendigt at sætte spørgsmålstegn ved, og hvis du spørger mig, er de islamiske feminister alt for sjældent kritiske nok over for de problematiske passager i Koranen. De er generelt for respektfulde over for tekstens hellighed," siger den spanske teolog.

mikkel.larsen@k.dk