Prøv avisen
Global debat

Kasteløs studerendes selvmord har skabt debat om Indiens hierarki

Et selvmord har bragt kastesystemet tilbage i offentlighedens søgelys i Indien. Foto: Manjunath Kiran/AFP

Den unge indiske ph.d.-studerende Rohith Vemula har bragt kastediskrimination tilbage i offentlighedens søgelys og affødt en række demonstrationer blandt studerende på flere af landets universiteter, efter at han begik selvmord med kastediskrimination som begrundelse

Da den unge ph.d.-studerende Rohith Vemula i januar begik selvmord, blev han symbolet på den chikane, som fortsat udspringer af Indiens kastesystem, selvom det i 1950 blev erstattet af en forfatning, som forbyder kastediskrimination. Vemula var dalit og dermed en af dem, som systemet betragter som kasteløse og urørlige.

”Min fødsel er min fatale ulykke,” skrev han i et selvmordsbrev, som siden er blevet offentliggjort.

Ifølge den britiske nyhedsstationBBC var Rohith Vemula en ud af fem dalitter, som var blevet suspenderet fra Hyderabad Universitet i det centrale Indien.

Trods mangel på beviser skete suspensionen, fordi de var anklaget for at have angrebet en leder af den højreorienterede organisation ABVP, som er de studerendes pendant til det hindunationalistiske parti BJP. Vemula blev frataget sit stipendium og boede i et telt uden for universitetsområdet, inden han hængte sig.

Vemula har bragt kastediskrimination tilbage i offentlighedens søgelys og affødt en række demonstrationer navnlig blandt studerende på flere af landets universiteter, fordi han langt fra er et enkelttilfælde, skriver det indiske magasinIndia Today.

Ud af de 25 studerende i Nordindien og byen Hyderabad som siden 2007 har begået selvmord, er 23 dalitter.India Today fremhæver en rapport fra 2010 fra den indiske menneskerettighedskommission National Human Rights Commission, som viser, at hvert 18. minut bliver en dalit udsat for en form for kriminel handling.

For at mindske kastediskriminationen blev der i Indien indført et kvotesystem, som blandt andet øremærker studiepladser til medlemmer af de laveste kaster og især de kasteløse. På den måde får de adgang til en universitetsuddannelse, hvilket deres status før har forment dem. Men de unge dalitter må hurtigt sande, at studiemiljøet afspejler det samfundssystem, som betragter dem som underlegne, lyder det i den canadiske avisThe Globe and Mail .

Frem for at skabe større ligestilling mellem kasterne medvirker uddannelsessystemet til at fastholde den hierarkiske samfundsstruktur, hvor dalitterne er lavest i fødekæden, mener Anderson Jeremiah, der er lektor ved instituttet for politik, filosofi og religion ved Lancaster Universitet i England.

”De højreorienterede politikere, som sidder på magten, har ikke udlevet deres løfter om en dalit-oprejsning, men fortsætter med at bevare et ”kasteistisk” verdensbillede,” skriver han i det australske medieThe Conversation .

Den indiske blogger Varun Gupta mener imidlertid, at debatten vedrørende Vemulas selvmord har manglet substans. I det amerikanske netmedieHuffington Post påpeger han, at kastesystemets udfordringer i dag ikke kun har at gøre med diskrimination af kasteløse, men at den er blevet mere omfangsrig på grund af kvotesystemets forskelsbehandling.

Alle vil gerne bevare deres privilegier og udviser derfor en større tilbøjelighed til at påkalde sig en offerrolle for fortsat at have adgang til disse privilegier. Så selvom hensigten med kvotesystemet er, at det skal udfases, er det derimod blevet mere omfattende, fordi flere kaster ønsker adgang til den positive særbehandling.

Det kom senest til udtryk under en række kasteoptøjer i delstaten Haryana, hvor Jat-kasten ifølge det arabiske nyhedsmedieAl Jazeera demonstrerede for at få adgang til kvotesystemet, selvom de ikke tilhører de laveste kaster.

Debattøren Mrutyuanjai Mishra peger ligeledes i den indiske avisTimes of India på kvotesystemets ineffektivitet og råder inderne til at tage ved lære af situationen i Syrien. For på flere områder minder kastekonflikterne i Indien om Syrien, hører han fra diplomater og andre, som har opholdt sig i landet inden krigen brød ud.

”Mange af dem siger, at Syrien var som Indien – mangfoldigt med folk af forskellig etnisk og religiøs baggrund, som levede side om side i en velfungerende stat. I dag er Syrien i løbet af ganske få år blevet et opdelt og krigshærget land med grupperinger, der kæmper for deres eget territorium, hvor de prøver at bevare deres dominans,” skriver han.