Der er penge og perspektiver i muslimsk mode

Det italienske modehus Dolce & Gabbana har som det første vestlige modehus designet en kollektion af tøj til muslimske kvinder

Det italienske luksusmærke Dolce & Gabbana, der især er kendt for de to designere Domenico Dolces og Stefono Gabbanas sexede haute couture-kjoler og leopardprikkede lingeri, har fået stor medieomtale verden over, blandt andet i det toneangivende modemagasin Vogue, med sin første modekollektion målrettet til muslimske kvinder. - Fotos: Dolce & Gabbana via Bestimage/Polfoto.
Det italienske luksusmærke Dolce & Gabbana, der især er kendt for de to designere Domenico Dolces og Stefono Gabbanas sexede haute couture-kjoler og leopardprikkede lingeri, har fået stor medieomtale verden over, blandt andet i det toneangivende modemagasin Vogue, med sin første modekollektion målrettet til muslimske kvinder. - Fotos: Dolce & Gabbana via Bestimage/Polfoto.

Det er en god forretning, det italienske modehus Dolce & Gabbana har kastet sig ud i med sin nye sorte og cremefarvede kollektion af modetøj i lækre stoffer med masser af mønstre og blonder. For første gang har et vestligt modehus designet en kollektion specifikt med henblik på muslimske kunder, og det tyder på, at modeindustrien er ved at få øjnene op for det enorme marked, de muslimske forbrugere repræsenterer.

I 2014 udgjorde den islamiske modeindustri 11 procent af det globale modemarked og solgte for omkring 1580 milliarder kroner - et beløb, der forventes at være steget næsten 50 procent til 2246 milliarder kroner i 2020, ifølge erhvervsmagasinet Ara-bian Business, der udgives i Dubai. Den britiske medie- og analysegruppe Thomson Reuters opererer med endnu højere tal. Den anslog i en rapport i juli sidste år, at salget af modetøj og sko til det muslimske marked vil være steget til det dobbelte allerede i 2019 med en omsætning på 3350 milliarder kroner.

”Markedet vokser hele tiden, og skønnene over omsætning bliver større og større. Indtil nu har modehusene haft en tendens til at se ned på de muslimske kvinder, men man har fået øje på, at der er et potentielt marked,” siger Reina Lewis, professor i kulturelle studier ved London College of Fashion, modeakademiet under den britiske hovedstads Universitet for Kunst, UAL.

”Den muslimske befolkning er ung og voksende, og erhvervslivet har opdaget, at de muslimske forbrugere er et interessant segment for sig selv. I første omgang har man rettet sig mod fødevarer og den finansielle sektor, men det ser ud, som om modebranchen bliver den næste,” siger hun.

Reina Lewis, der sidste år udgav bogen ”Muslim Fashion: Contemporary Style and Cultures” (Muslimsk mode: nutidig stil og kultur), ser dog andre perspektiver end en god indtjening i den voksende muslimske modebranche. Selvom hun med egne ord ikke nærer nogen illusioner om, at ”det skaber fred i verden at shoppe”, så gør det alligevel en forskel, hvis muslimske kvinder får mulighed for at klæde sig mere moderigtigt. Og bliver opfattet som mere moderigtige.

”Mode og påklædning er en måde at kommunikere på, og der er mange unge muslimske kvinder, der gerne vil vise, at de er en del af det moderne samfund, samtidig med at de er troende. Især efter (terrorangrebet) 11. september 2001 er kvinderne blevet meget bevidste om, hvilke signaler deres tøj sender,” siger Reina Lewis.

”Den kan være med til at danne nye indtryk,” siger hun om Dolce & Gabbanas nye kollektion.

Det er først og fremmest i Europa og Nordamerika, at der er et behov for tøj, som på en gang afspejler de pågældende områders modetendenser og gør det muligt for de muslimske kvinder at gå ærbart klædt, hvis det er det, de ønsker. Mellemsøstens rige kvinder har allerede længe forstået at skaffe sig det tøj, de gerne vil have i de europæiske modehuse.

Det mener Amani Al-Khatahtbeh, grundlægger og chefredaktør ved MuslimGirl.net, en hjemmeside for muslimske kvinder, som dækker alt fra politik til børneopdragelse.

”Det er her i USA og andre vestlige lande, at større synlighed (for muslimsk mode, red.) kunne være en stor hjælp,” siger hun til magasinet Fortune.

Cathrine Strynø er muslimsk konvertit og etablerede sammen med sin mand, Qais Manna, sidste år butikken Sabaya på Nørrebro i København, som har fået over 6000 ”likes” på Facebook.

Hun havde i flere år været frustreret over, at hun havde svært ved at finde tøj, hun havde lyst til at gå i, og mente, at der var brug for et sted med elegant islamisk tøj, der ikke kun levede op til de islamiske regler for beklædning, men også afspejlede en skandinavisk tøjstil.

”Kvinder, der er født og opvokset i Danmark, vil ikke gå klædt i den traditionelle arabiske stil, som sælges på Nørrebrogade i butikker, der mest er ejet af mænd. De vil også gerne betale for bedre kvalitet,” siger 27-årige Cathrine Strynø.

Hun designer selv noget af det tøj, der sælges i Sabaya, men finder også noget hos andre muslimske forhandlere. Udgangspunktet er hendes egen mavefornemmelse af, om det er noget, der vil sælge.

”Det skal først og fremmest være enkelt. Sådan noget, som Dolce & Gabbanas tøj ville ikke kunne gå,” siger hun.

Foreløbig går Sabaya strygende, og ægteparret er lige flyttet til større lokaler.

”Vi rammer bredt. Vores kunder er mellem 15 og 45 år,” siger Cathrine Strynø.

Kunderne i Sabaya er ikke et særsyn. Over hele Europa vokser en underskov af unge muslimske kvinder frem, der klæder sig anderledes end deres mødre, og som ser æstetik som en naturlig del af deres påklædning, pointerer Connie Carøe Christensen, kultursociolog og seniorkonsulent ved Kvinfo, et videns- og udviklingscenter for køn, ligestilling og mangfoldighed.

”De vil gerne give en mere nuanceret opfattelse af, hvad en muslimsk kvinde er. At de ikke kun er religiøse væsener,” siger hun.

Connie Carøe Christensen, der fra 2007 til 2011 deltog i et europæisk forskningsprojekt om muslimsk mode, er spændt på, om Dolce & Gabbanas nye kollektion vil påvirke den øvrige modeindustri på længere sigt.

Indtil nu har modebranchen kun ”flirtet” med den muslimske mode, som hun udtrykker det, ved at bruge modeller med tørklæder eller fremhæve tøj fra deres eksisterende kollektioner, som også lever op til de muslimske kvinders behov. Der er endnu ingen andre, der som Dolce & Gabbana har designet målrettet til muslimske kvinder, der ønsker at overholde særlige påklædningsregler. Sidste efterår vakte det debat i Sverige, at butikskæderne H&M og Åhléns begge valgte at bruge modeller med slør eller hijab i deres efterårskampagner. Især H&M's billede af en smart model med ternet hijab blev delt utallige gange på sociale medier verden over.

”Koncerner som H&M, der producerer billigt stangtøj, lever højt på de unge kvindelige muslimer, fordi kvinderne er i stand til at finde elementer af det tøj, de har brug for hos H&M og tilsvarende producenter. Men vi mangler at se et tydeligt signal om, at man vil skabe tøj direkte til den muslimske kvinde,” siger Connie Carøe Christensen.