Ekspert advarer om rustent olieskib ud for Yemens kyst: Katastrofen kan ske når som helst

Faren for, at 1,1 millioner tønder råolie siver ud af det rustne tankskib ”Safer” ud for Yemens kyst, er nu så akut, at Yemens regering har fået FN’s Sikkerhedsråd indkaldt. Houthi-oprørerne påstår, at de forsøger at reparere skibet, men bliver blokeret

Sådan så ”FSO Safer” ud, da olietankskibet blev købt af det statslige yemenitiske olieselskab og ikke lå og rustede ud for landets kyst i Det Røde Hav. – Foto: Olieselskabet Safer.
Sådan så ”FSO Safer” ud, da olietankskibet blev købt af det statslige yemenitiske olieselskab og ikke lå og rustede ud for landets kyst i Det Røde Hav. – Foto: Olieselskabet Safer.

Der er tegn på, at det i de seneste dage er gået op for de centrale aktører i Yemen, at faren for en omfattende økologisk katastrofe i Det Røde Hav nu er overhængende. Den udgår fra det tidligere oliedepot- og udskibningsskib ”FSO Safer”, som tilhørte den yemenitiske regering, indtil det i 2015 blev erobret af houthi-oprørere. I fem år har det ligget og rustet på havet med 1,1 million tønder råolie i lasten. Internationale eksperter advarer om, at tankeren når som helst kan lække eller eksplodere.

”Vi er så tæt på en katastrofe, som vi nogensinde har været. Det er virkelig utroligt, at en eneste tanker kan være et stridspunkt så længe og vil kunne forårsage så stor en katastrofe for så mange lande. Situationen bliver ikke taget alvorligt nok, for hvis ingen gør noget, er en katastrofe uundgåelig,” siger den amerikanske marineekspert Ian Ralby.

Han er senior fellow ved tænketanken Atlantic Council og leder af I.R. Consilium, der beskæftiger sig med maritime forhold. For to år siden begyndte han at råbe op om, hvilken katastrofe et Safer-udslip vil betyde for landene langs Det Røde Hav, for kyster og koralrev og for international skibstrafik.

”FSO Safer” er blevet Ralbys hjertesag. Og indsatsen kan endelig være ved at give pote. I sidste uge lancerede han hashtagget #salvagethesafer (red Safer) på Twitter. I løbet af få dage var interessen ved at eksplodere. Alene i Yemen tweetede hundreder under dette hashtag.

I sidste uge meddelte et medlem af houthiernes oprørsregering, Mohammed Ali al-Houthi, at man ville sende et vedligeholdelsesteam om bord på ”Safer”. Det skulle foretage nødvendige repara-tioner for at undgå lækage. Men al-Houthi advarede ifølge nyhedsbureauet AP om, at det muligvis ikke ville lykkes, ”fordi den saudiarabisk ledede koalition, der støtter landets officielle regering, blokerer for import af de nødvendige materialer”. Sidste sommer nægtede houthierne en FN-delegation at gå om bord.

I søndags bad Yemens FN-delegation Sikkerhedsrådet om at indkalde et hastemøde om skibet ”for at undgå en overhængende økologisk, økonomisk og humanitær katastrofe i Yemen og i regionen”. Mødet er berammet til næste uge, og så sent som i går krævede USA’s udenrigsminister, Mike Pompeo, at houthierne giver FN-inspektører adgang til skibet, ”før denne tidsindstillede bombe eksploderer”.

Krigen i Yemen er en geopolitisk konflikt. Saudi-Arabien støtter regeringen, og Iran støtter houthierne. På baggrund af, at den katastrofale humanitære situation i Yemen er blevet forværret af coronapandemien, erklærede Saudi-Arabien i april en ensidig våbenhvile. I maj så FN’s Yemen-udsending, Martin Griffiths, ”synlig fremgang” i forhandlinger mellem parterne om en permanent våbenhvileaftale.

Men krisen omkring ”Safer” er en universel krise, den er ikke begrænset til den politiske situation i Yemen, mener Ian Ralby.

”Alle landene: Yemen, Saudi-Arabien, Emiraterne, Oman, Djibouti, Egypten, Sudan har en rolle at spille for at undgå katastrofen. Det handler ikke om borgerkrig i Yemen, men om hele rødehavskysten. Vi kan ikke – især ikke under coronakrisen – tillade den økologiske og humanitære katastrofe, som et massivt oliespild vil betyde. Folk forstår muligvis ikke, hvor overhængende faren er. Tænk på, at landene får deres drikkevand fra afsaltet havvand. Bliver havet fyldt med olie, må anlæggene lukke. Sker det, vil Saudi-Arabien for eksempel i løbet af tre dage ikke have mere drikkevand,” siger Ian Ralby.

Derfor skal ”Safer” hurtigst muligt tømmes. Sandsynligvis må der bores huller i skibssiden under havoverfladen for at tømme olien. Rørsystemet, der i sin tid pumpede olie op, er rustet sammen, og maskinrummet er fyldt med vand. Houthiernes krav er 40 millioner dollars for lasten. Men efter fem år er olien sandsynligvis værdiløs, fordi den har afgivet dampe, som nu udgør en eksplosionsfare, forklarer Ian Ralby. Kun en samlet FN-indsats kan løse krisen, mener han.

”Det vil højst sandsynligt blive FN’s ansvar at tømme skibet. Prisen for ikke at gøre noget overstiger langt lastens pris,” fastslår Ian Ralby.