EU-Kommissionen vil stramme grebet om politiske reklamer

Hvis politiske reklamer er uigennemsigtige, skal medlemslande give aktørerne bag bøder, mener EU-Kommissionen.

Valg skal ikke være en konkurrence om, hvem der er bedst til at bruge uigennemsigtige metoder, mener Vera Jourová, EU-kommissær for værdier og gennemsigtighed. (Arkiv).
Valg skal ikke være en konkurrence om, hvem der er bedst til at bruge uigennemsigtige metoder, mener Vera Jourová, EU-kommissær for værdier og gennemsigtighed. (Arkiv). Foto: François Walschaerts/Ritzau Scanpix

Borgere skal nemt kunne se, når der er tale om reklamer med politisk indhold. Det kan særligt være svært at gennemskue, når de dukker op online.

Det mener EU-Kommissionen, der torsdag foreslår nye regler for at styrke demokratiet og gennemsigtigheden ved valg.

De nye regler indebærer, at det tydeligt skal fremgå, når reklamer har politisk motiv. Det skal også fremgå, hvem der har betalt for reklamerne og hvor meget.

Valg skal ikke være en konkurrence om, hvem der er bedst til at bruge uigennemsigtige metoder, mener Vera Jourová, EU-kommissær for værdier og gennemsigtighed.

- Folk skal vide, hvorfor de ser en reklame, hvem der har betalt for den og hvor meget, og hvilke metoder der er brugt til at målrette reklamen.

- Dette ambitiøse forslag vil bringe et hidtil uset niveau af gennemsigtighed til politiske kampagner og mindske uigennemsigtigheden ved metoder til at målrette reklamer, siger hun i en pressemeddelelse.

Hun understreger, at de nye værktøjer, der følger med nyere teknologi, ikke må føre til manipulation af vælgerne.

Forslaget indebærer også, at metoder til at målrette de politiske budskaber skal være gennemsigtige. Det vil sige, at relevante detaljer, om hvorfor en borger ser reklamen, skal fremgå klart og tydeligt.

Hvis et medlemsland observerer, at reglerne for gennemsigtighed i politiske reklamer bliver brudt, skal det slå ned med bøder.

EU-Kommissionen kommer med forslaget, fordi den ser smuthuller i medlemslandenes regler.

Medlemslandene har særligt fokus på traditionelle medier som tv og aviser. Men de mangler fokus på reklamerne online, mener kommissionen.

Ifølge EU-Kommissionen er det afgørende for demokratiet at have styr på reglerne for politiske reklamer. Hvis borgere ikke kan finde ud af, hvad der er op og ned, kan det gå ud over deres demokratiske rettigheder, lyder det.

Da det er et forslag fra EU-Kommissionen, skal det drøftes af medlemslandene og EU-Parlamentet, før nye regler kan træde i kraft.

EU-Kommissionen sigter efter, at de nye regler skal være implementeret i medlemslandene seneste i foråret 2023. Det er et år før valg til EU-Parlamentet.

/ritzau/