Prøv avisen

Farvel til et ikon

Onsdag rullede den sidste Volkswagen Beetle ud fra fabrikken i Mexico. Det blev markeret med både skåltaler og mariachi-musik. Foto: Imelda Medina/Reuters

Fra Hitlers store drøm til hippiernes yndlingsøse. Den sidste Volkswagen Beetle er rullet ud fra fabrikken og indgår ikke i den tyske mastodonts fremtidsplaner.

"Boblen", "billen" eller "insektet".

Kært barn har mange navne, og mange har uden tvivl haft en Volkswagen Beetle kær gennem de seneste årtier.

Nu sætter den tyske bilproducent punktum for produktionen af det ikoniske køretøj og et stykke verdenshistorie. Onsdag trillede den sidste Beetle ud fra fabrikken i Mexico.

- Det er umuligt at forestille sig, hvor Volkswagen ville være uden Beetlen, siger selskabets leder i Amerika-regionen, Scott Keogh, i en meddelelse.

Bilen med de runde former har en historie, der går helt tilbage til 1930'ernes Nazityskland.

Dengang blev den østrigske ingeniør Ferdinand Porsche hyret til at føre Adolf Hitlers drøm om en "bil til folket" - en "Volkswagen" - ud i livet. Altså en bil, som almindelige tyskere ville have råd til at købe.

Den første model - dengang kendt som Volkswagen Type 1 eller KdF-Wagen - stod færdig i 1938, men udbruddet af Anden Verdenskrig året efter satte en stopper for masseproduktionen af den nye folkevogn.

Under krigen blev bilfabrikken omdannet til et sted, hvor tyskerne byggede militære køretøjer ved hjælp af tvangsarbejde under kummerlige forhold.

Stedet endte med at blive bombet til nærmest ukendelighed. Dermed kunne historien om folkevognsboblen have været ganske kort.

Men de allierede magter, der som bekendt vandt krigen, gjorde det ifølge nyhedsbureauet AP til en høj prioritet at gøre Volkswagen til en motor for den tyske bilindustri.

Mellem murbrokkerne på den bombede fabrik fandt man nogle stadig funktionsdygtige maskiner og satte gang i en genopbygning.

Det er en underdrivelse at sige, at missionen lykkedes. I 1955 rundede Beetle-produktionen på fabrikken i Wolfsburg en million eksemplarer, og de næste årtier skulle modellen sprede sig langt ud over de tyske grænser.

Beetle-navnet blev først sat på bilerne i 1959, skriver nyhedsbureauet AFP, og i 60'erne blev bilen synonym med hippie-modkultur - særligt i USA.

Bilen opnåede yderligere popularitet med Disney-filmen "Hurra for Herbie" ("The Love Bug") med en Beetle, der kunne styre sig selv.

I popkulturen har Andy Warhol lavet flere tryk af bilen, der også figurerer på coveret af The Beatles' berømte Abbey Road-album.

På sit højdepunkt blev der ifølge NBC News solgt 1,3 millioner Beetle-biler om året på verdensplan.

Med tiden blev Beetlen dog overhalet af nyere modeller som Volkswagens egen Golf, der havde bedre styreegenskaber og lavere brændstofforbrug, og i slutningen af 1970'erne indstillede man produktionen på fabrikken i Wolfsburg.

Men den originale Beetle var ikke død endnu. Produktionen fortsatte i Mexico helt frem til 2003.

Imens lancerede Volkswagen i 1998 "New Beetle" - en slags moderne version af klassikeren. Igen i 2012 kom der en ny udgave på markedet.

Ingen af de nye udgaver var dog i nærheden af at opnå samme popularitet som forgængeren.

Nu er det altså slut. Beetlen skal på museum, mens Volkswagen forsøger at omstille sig til en fremtid, hvor elbiler skal erstatte benzin- og dieselbiler, og her er Beetlen ikke udset til have nogen rolle.

/ritzau/