Flere europæere døde i trafikken i 2021

Antallet af trafikdræbte i EU steg i 2021 sammenlignet med året før. Det modsatte skete i Danmark.

Knap 20.000 EU-borgere mistede i 2021 livet i trafikken. (Arkivfoto).
Knap 20.000 EU-borgere mistede i 2021 livet i trafikken. (Arkivfoto). Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.

Omkring 1000 flere EU-borgere mistede livet i trafikken i 2021 sammenlignet med året før.

Det fremgår af data offentliggjort torsdag af EU's statistikkontor, Eurostat.

Antallet af trafikdræbte i de 27 medlemslande var 19.917. I 2020 blev i alt 18.834 personer dræbt.

Mens antallet af trafikdræbte steg på europæisk plan i 2021, skete det modsatte i Danmark.

Her døde 130 personer i trafikken, mens der året før var 163 dræbte.

Både for Danmark og resten af EU gælder det dog, at antallet af trafikdræbte i både 2020 og 2021 var markant lavere end årene forinden.

Det kan i høj grad tilskrives coronapandemien, har Vejdirektoratet tidligere oplyst.

I de to år var der generelt en lavere aktivitet på vejene og dermed også færre ulykker.

Det skyldtes blandt andet, at mange på grund af coronarestriktioner arbejdede hjemmefra og derfor ikke pendlede til arbejde.

Det samme gjaldt skoleelever og studerende, som blev undervist online.

Tallene fra Eurostat giver også indblik i, hvilke lande i EU der er de mest trafiksikre.

Det sker ved at sammenligne antallet af trafikdræbte med indbyggertallet.

I Danmark blev 2,2 ud af 100.000 personer dræbt i trafikken i 2021. Det gør de danske veje til de tredjemest sikre i EU.

Foran Danmark ligger Malta og Sverige. Endnu sikrere er dog trafikken i Norge, som ikke er medlem af EU.

I bunden af statistikken finder man Rumænien. Her døde 9,3 personer ud af 100.000. Derefter følger Bulgarien, Letland og Kroatien.

EU har som målsætning, at antallet af trafikdræbte skal halveres inden 2030.

I den sammenhæng foreslog EU-Kommissionen i marts at slå hårdere ned på vanvidsbilister. Konkret mener kommissionen, at bilister skal kunne miste førerretten i hele EU, hvis de får frataget deres kørekort i et andet land end deres hjemland.

Ambitionen om sikrere veje er ikke ny. Således lød målet tidligere, at antallet af trafikdrab skulle halveres mellem 2010 og 2020.

Det lykkedes ikke. I årrækken faldt antallet med 36 procent.

Undlader man at medregne 2020, som grundet coronapandemien havde et væsentligt lavere dødstal, er faldet endnu mindre.

Mellem 2010 og 2019 faldt antallet af dræbte i trafikken med 23 procent.

/ritzau/