Glorificering af selvmord? Modefirma bruger dødshjælp i reklamer

Til trods for at dødshjælp er lovligt i Canada, har det vakt bestyrtelse, at et modefirma bruger en kvinde, der tog sit eget liv, i videoreklamer

Canadiere demonstrerer mod landets liberale lovgivning omkring eutanasi.
Canadiere demonstrerer mod landets liberale lovgivning omkring eutanasi. . Foto: Darryl Dyck/AP/Ritzau Scanpix.

Selvom man skal dø, kan man da godt være klædt pænt på.

Sådan lyder det underliggende budskab i reklamer fra det canadiske modefirma La Maison Simons.

Modellen i en nylig reklame er 37-årige Jennyfer Hatch, og reklamevideoen ender med selskabets slogan “All is Beauty” – alt er smukt.

Men det har vakt vrede, at videoen er frigivet efter, at Jennyfer Hatch tog sit eget liv. Hun led af den sjældne bindevævssygdom Ehlers-Danlos, som betyder, at leddene falder sammen, hvilket begrænser motorikken.

Videoen er filmet i naturskønne omgivelser i delstaten British Columbia på den canadiske vestkyst, og det er Jennyfer Hatch selv, der har indtalt talen over videoen.

”Selv nu, hvor jeg søger hjælp til at ende mit eget liv, med al dets smerte, og i disse sidste stunder, er der stadig så megen skønhed,” siger hun i reklamevideoen.

Ikke overraskende har reklamen skabt forargelse.

”At fremstille noget, der handler om lægelig hjælp til at dø, som noget rent og smukt, og at gøre det til en del af et frit valg i en forbrugerkultur, er for mig at se dybt problematisk,” siger Esther Ignagni, der er professor i handicapstudier ved Toronto Metropolitan University.

Forkortelsen for lægelig hjælp til at tage ens eget liv i Canada er kendt som Maid, Medical Assistance in Dying. Forkortelsen er også ordet for en hushjælp. Men muligheden for dødshjælp rammer ifølge Esther Ignagni socialt skævt.

”Vi ved, at der er mange mennesker, som end ikke har adgang til basal pleje, for ikke at sige mere omfattende behandling og smertelindring og palliativ behandling. For de mennesker er lægelig hjælp til at dø ikke bare en mulighed. Det er deres eneste mulighed. Det er den svære samtale, som vi er nødt til at tage,” siger hun til Canadas største og mest indflydelsesrige avis Globe and Mail.

Ifølge avisen The New York Times brugte over 10.000 canadiere i 2021 loven til at tage deres eget liv. Det svarer til tre procent af alle dødsfald i det år.

De tal er ifølge Ross Douthat, som ofte beskæftiger sig med religiøse og moralske spørgsmål i amerikanske medier, et symptom på en misforstået liberal tilgang til livet og dets afslutning.

”Det er barbarisk at etablere et bureaukratisk system, der tilbyder døden som en pålidelig behandling mod lidelser, og som gør det til en pligt for den helbredende sundhedssektor at levere denne ’helbredelse’. Selvom der måske venter andre onder forude, så er det et argument imod den glidebane. Når 10.000 mennesker hvert år giver sig hen til eutanasi, så er vi allerede i et dystopisk samfund,” skriver han i The New York Times.

Modehuset La Maison Simons har efter omfattende medieomtale fjernet de to videoer med Jennyfer Hatch på henholdsvis et halvt og tre minutter fra firmaets hjemmeside. Men de kan stadig findes på internettet.

Før det skete udsendte virksomheden desuden en video med selskabets stifter og bestyrelsesformand Peter Simons.

“Vi ønsker at hjælpe folk med at få en forbindelse med hinanden og skabe håb og optimisme. Det er nødvendigt, hvis vi skal skabe rammer og rum, som vi ønsker at bo i, og som det er glædeligt at være i,” løb budskabet ifølge den amerikanske tv-kanal Fox News, som videre skriver, at selskabet ikke ønsker at kommentere sagen yderligere, da deres fokus nu er på salget op til jul.

Canada har en at de mest liberale lovgivninger omkring eutanasi. Fra næste år er det ikke længere et krav, at man skal være syg med en dødelig sygdom for at få lægelig hjælp til at tage sit eget liv. 

Selvom reklamevideoen ikke længere er tilgængelig, er den set over en million gange.

Ifølge Yuan Yi Zhu, der forsker i international lov ved universitetet i Oxford, er reklamen problematisk.

”Ved at fremstille en kvindes beslutning om at begå selvmord som et livstilvalg, glorificerer modehuset Simons selvmord og fortæller sårbare canadiere, at det er bedre at være død end i live,” siger han til avisen Daily Mail.

Har du selvmordstanker, kan du ringe til Livslinien på 70 20 12 01.