Herrens modstandshær bygger på religiøs vranglære

Herrens Modstandshær, LRA, i Uganda, er en væbnet religiøs sekt med en helt særegen opførsel og et særligt moralkodeks. LRA læses ind i afsnit fra Dommernes Bog og Kongernes Bog i Det Gamle Testamente, hvor et lille folk kæmper mod en stor og stærk fjende, men står kampen igennem, fordi de har retten på deres side

Oprørsgruppen LRA´s selvudråbte leder, Joseph Kony, har påstået, at han taler til engle og har tidligere sagt, at han ønsker at styre Uganda efter Bibelens ti bud. I et sjældent interview i sidste måned, hvor disse billeder er fra, kaldte Kony sig for "befrier" og afviste alle beskyldninger om krigsforbrydelser.  -- Foto: Scanpix.
Oprørsgruppen LRA´s selvudråbte leder, Joseph Kony, har påstået, at han taler til engle og har tidligere sagt, at han ønsker at styre Uganda efter Bibelens ti bud. I et sjældent interview i sidste måned, hvor disse billeder er fra, kaldte Kony sig for "befrier" og afviste alle beskyldninger om krigsforbrydelser. -- Foto: Scanpix.

En af Afrikas længstvarende og mest bestialske konflikter er måske på vej mod en løsning. Siden juli 2006 har oprørsbevægelsen LRA (Lords Resistance Army, Herrens Modstandshær) forhandlet med Ugandas regering om fred i den nordlige del af landet, og efter en pause i årets første måneder, er forhandlingerne nu igen i gang.

Det er mere end 20 års grusom og umenneskelig terror af befolkningen, der forhåbentlig kan finde en ende. For mange beboere i det nordlige Uganda er det første gang i deres liv, at de kan gå uden for flygtningelejrene uden frygt for at blive bortført eller ende i krydsild mellem hæren og LRA.

Når lederen af LRA, Joseph Kony, tidligere talte om formålet med konflikten, nævnte han ønsket om at indføre et system baseret på De Ti Bud. Fredsprocessen har bragt nye toner med sig. LRA forhandlerne har i den sydsudanesiske by Juba krævet bedre rettigheder for Acholifolket og ændringer i Ugandas styreform. På mange måder gamle dagsordener og konflikter med Ugandas præsident, Yoweri Museveni, men der siges ikke et ord om Gud og De Ti Bud.

I forbindelse med forvaltningen af den humanitære bistand, som LRA har modtaget i henhold til aftalen om ophør af væbnet konflikt, er nødhjælpsarbejdere kommet tæt på LRA-officerer og almindelige soldater, og der tegner sig et noget mere nuanceret billede af tankegangen hos disse mennesker. Hvor meget af den viden, som eksisterer om LRA, tidligere er kommet fra mennesker, der er stukket af fra deres fangevogtere i LRA, eller har forladt bevægelsen i forbindelse med amnesti, har den nye kontakt været med personer, der på et mere bevidst grundlag støtter LRAs kamp.

Det, som kommer frem, er billedet af en væbnet religiøs sekt, der har en helt særegen opførsel og et særligt moralkodeks. Isolationen har givetvis spillet en stor rolle. LRA benytter kristne begreber, men reelt er der tale om religiøs forvirring og sammenblanding af flere religioner; Traditional Acholi-tro, kristendom og islam samt alternative fortolkninger af specifikke bibelske tekster, der benyttes til at retfærdiggøre deres handlinger.

LRA læses ind i afsnit fra Dommernes Bog og Kongernes Bog i Det Gamle Testamente, hvor et lille folk kæmper mod en stor og stærk fjende, men står kampen igennem, fordi de har retten på deres side. Menneskelivet er ikke helligt i sig selv. LRA har en ret til at slå ihjel i den forstand, at soldaterne står over moralske bud om at beskytte livet, hvis de kæmper for bevægelsen.

Joseph Kony selv var som ung kateket i den lokale katolske kirke, hvilket ikke i sig selv er bemærkelsesværdigt, eftersom befolkningen for næsten 90 procent vedkommende er katolikker, og mange har fået deres undervisning ved de katolske skoler. Kristne argumenter har derfor lydhørhed i befolkningen. Dertil kommer, at soldaterne ikke drikker og ikke spiser svinekød, hvilket er typisk muslimsk.

Traditionel overtro har ligeledes en stor rolle, og Kony har i sin magtudøvelse trukket på en udbredt dyrkelse af overnaturlige fænomener blandt Acholifolket. LRA hentede i starten mange af deres soldater fra Alice Lakwenas Helligåndsbevægelse, der kæmpede mod styret i Kampala i en blanding af religiøs ekstase og vold.

Skulle LRA som resultat af en fredsproces lægge våbnene frivilligt, står landet over for en stor opgave med at indsluse de tidligere kæmpende i det almindelige samfund. Forsoning vil være en central del af processen, men en reprogrammering eller korrektion af basale moralske begreber, vil også være nødvendig.

LRA-soldaterne skal lære at forstå, at livet er ukrænkeligt, og at mennesket har en moralsk forpligtelse i forhold til sine handlinger. Soldaterne må indstille sig på, at i et normalt samfund skal man arbejde for at opnå goder, og at vold ikke kan benyttes som et acceptabelt middel. Højerestående LRA-soldater har været vant til at benytte unge fanger som rene slaver, der risikerede død eller lemlæstelse, hvis ikke de stjal, hvad de fik besked på. Mange af dem er selv blevet kidnappet som børn og har været i felten hele deres voksen liv. Det er den eneste virkelighed, de kender.

Det er muligt, at LRA-ledelsen har brugt den stærke religiøsitet hos Acholifolket til at holde sammen på soldaterne og fastholde disciplinen, men hele tiden haft et andet mere politisk mål med kampen, som først bliver tydeligt nu.

Hvad enten, det er ønsket om at indføre et system baseret på De Ti Bud eller en omorganisering af magten i Uganda, der har drevet LRA, synes Kony umiddelbart at være mest interesseret i at få Den Internationale Krigsforbryder Domstol, ICC, til at opgive anklagerne mod ham og hans medkommandant, Vincent Otti. For blot et år siden var det en umulig tanke at ophæve anklagen, for LRA blev betragtet som en terrorbevægelse. Den lange forhandlingsproces har dog langsomt gjort det acceptabelt at tale med LRA, og givet bevægelsen en dagsorden, som er til at forstå.

udland@kristeligt-dagblad.dk

Nik Bredholt er regional humanitær koordinator for CAFOD i Østafrika. CAFOD er udviklings- og nødhjælpsorganisation for den katolske kirke i England og Wales og en del af den katolske kirkes verdensomspændende humanitære sammenslutning, Caritas Internationalis.