H&M får hug for at bruge jødiske symboler

Det er faldet israelske jøder for brystet, at et tørklæde og en poncho fra den svenske tøjkoncern til forveksling ligner det jødiske bedesjal

Den svenske tøjkæde H&M lancerede i de første dage af 2016 både et tørklæde og en lang poncho som til forveksling ligner det jødiske bedesjal. Det har vakt vrede i Israel, hvor varerne nu er trukket tilbage.
Den svenske tøjkæde H&M lancerede i de første dage af 2016 både et tørklæde og en lang poncho som til forveksling ligner det jødiske bedesjal. Det har vakt vrede i Israel, hvor varerne nu er trukket tilbage. . Foto: Screenshots.

I de stille morgentimer af den ugentlige jødiske helligdag, sabbaten, vrimler Jerusalems ellers tomme gader med mørkklædte jøder med et karakteristisk lyst tæppe over skuldrene.

Det jødiske bedesjal, talliten, er en fast bestanddel af ortodokse mænds påklædning, når de tager til morgenbøn i synagogen i Israel.

Derfor kunne man nemt tro, at det var en opskrift på en klar salgssucces, den svenske modekæde H&M havde fået fat i, da den i de første dage af 2016 lancerede både et tørklæde samt en lang poncho i en lys beige farve og med mørke striber. Begge dele ligner til forveksling det jødiske bedesjal, oven i købet med frynser for enden i stil med bedesjalets obligatoriske skuesnore.

Men de jødisk inspirerede tekstiler er blevet alt andet end en succes. Tørklædet og ponchoen er faldet så mange jøder for brystet, at H&M har måttet fjerne varerne fra hylderne i Israel. Jøder ser det som mangel på respekt at gøre deres rituelle klæder til en del af den kommercielle modebranche. Vreden er især kommet til udtryk på de sociale medier.

”Skam jer! At bruge hellige, jødiske symboler på denne måde,” skriver Twitter-brugeren @ktob ifølge den israelske tv-station i24news.

Det har ikke gjort det bedre, at tørklædet og ponchoen er lanceret til kvinder, mens bedesjalet typisk bliver brugt af mænd i ortodoks jødedom.

H&M beklager, at deres tøj har såret folks følelser:

”Vi er oprigtigt kede af, at vi har stødt nogen med dette. Alle er velkomne i H&M, og vi tager aldrig et religiøst eller politisk standpunkt. Striber er en del af moden denne sæson og noget, vi er inspireret af. Vores intention har aldrig været at gøre nogen vrede,” lyder det i en udtalelse til den britiske avis The Independent.

Varerne bliver stadig solgt i H&M's forretninger uden for Israel, blandt andet i Danmark. Men lageret er lille, og der vil ikke blive produceret nye varer, understreger tøjkoncernen.

Det er anden gang på kort tid, at religiøse jøder er blevet hvirvlet ind i modebranchens luner. Senest skete det i november, hvor det ledende modemagasin Vogue skrev, at ultraortodokse jøder var inspirationen for efterårets ”mest sexede mode” med at sætte mange lag tøj sammen.

I 2014 var det den spanske modekæde Zara, der blev mødt af kritik i Israel efter at have lanceret en børnetrøje, der lignede de uniformer, jøder skulle gå med i koncentrationslejre under Anden Verdenskrig.