Kritik: Julekugle med Auschwitz-motiv er ”dybt krænkende”

Efter en storm af kritik fjerner internetgiganten Amazon juletræspynt med Auschwitz-tema fra sine digitale butikshylder

Det er blandt andet indgangen til koncentrationslejren Auschwitz, der afbildes på julepynten - der nu er fjernet - fra internetgiganten Amazon.
Det er blandt andet indgangen til koncentrationslejren Auschwitz, der afbildes på julepynten - der nu er fjernet - fra internetgiganten Amazon. Foto: Bjoern Steinz/Bsz01055pol/Ritzau Scanpix.

Den amerikanske internetgigant Amazon har ryddet sine digitale butikshylder for juletræspynt og andre varer pyntet med billeder af koncentrationslejren Auschwitz, hvor cirka 1,1 millioner fortrinsvist jødiske mænd, kvinder og børn blev myrdet af nazisterne under Anden Verdenskrig.

Det sker, efter at det statslige polske mindesmærke og museum Auschwitz-Birkenau, som omtalt i avisen i går, på Twitter gjorde opmærksom på den ”upassende” juletræspynt og blandt andet betegnede en øloplukker med et billede af Auschwitz’ pigtrådshegn som ”temmelig foruroligende og respektløs”. Museets tweet fik tusinder af Twitter-brugere til at give udtryk for deres forargelse over for Amazon, der kort tid derefter fjernede varerne fra sin onlinebutik.

”Det er vanskeligt at begribe, hvorfor nogen ville have lyst til at hænge en juledekoration pyntet med billeder af en koncentrationslejr op. Disse pyntegenstande er dybt krænkende i enhver henseende,” siger Jonathan Greenblat, der er formand for den jødiske interessegruppe Anti-Defamation League, ifølge avisen New York Times.

Auschwitz-varerne blev ikke solgt af Amazon selv, men snarere af en af de tredjepartssælgere, der i dag står for over halvdelen af inventaret på den amerikanske internetgigants enorme digitale markedsplads. Ifølge Amazons retningslinjer er produkter forbundet med ”menneskelige tragedier” bandlyste fra dens platform, om end dette ikke gælder bøger, musik og videoer. Amazon beror på algoritmer til at gøre opmærksom på potentielt krænkende produkter, hvorefter virksomhedens medarbejdere vurderer, om disse skal fjernes eller ej. Den enorme mængder af produkter solgt på Amazon gør det imidlertid vanskeligt for virksomheden hurtigt at identificere og fjerne alle nye varer, der overtræder reglerne.

Det er en sælgerkonto ved navn Fcheng, som er ansvarlig for de nu fjernede Auschwitz-varer. Ifølge flere nyhedsmedier tyder meget på, at sælgerens varer er genereret af en algoritme baseret på søgemaskine-søgninger. Dette betyder, at varerne typisk er designet og sat til salg på Amazons digitale markedsplads af et computerprogram uden menneskelig intervention.

Det er ikke første gang, at Amazon er ramlet ind i en kontrovers på grund af varer i dens onlinebutik. Tidligere i år fjernede Amazon dørmåtter, bademåtter og andre genstande pyntet med koranvers som følge af protester fra en amerikansk muslimsk organisation Relations. Og i en rapport i fjor afslørede de amerikanske borgergrupper i Partnership for Working Families og Action Center on Race and the Economy, at Amazons forbud mod ”promovering eller glorificerering af had” ikke standsede salget af racistisk propaganda som hagekorssmykker, nynazistiske actionfigurer og en baby-sparkedragt med et billede af et brændende kors.

Ifølge datavirksomheden ScrapeHero sælger Amazon i dag flere end tre milliarder forskellige produkter på 11 forskellige geografisk opdelte digitale markedspladser.