Prøv avisen

Ikea fortryder ultraortodokst katalog uden kvinder

Der er ikke andet end mænd og drenge på billederne i et Ikea-katalog, der for nylig blev uddelt i ultraortodokse bydele i Israel. Nu beklager Ikea udgivelsen. – Foto: Ikea Israel

I et forsøg på at nå Israels voksende ultraortodokse befolkning har møbelgiganten Ikea sendt et særligt katalog på gaden uden et eneste billede af kvinder eller piger. Efter talrige negative reaktioner beklager Ikea nu udgivelsen

På mange måder er Ikeas seneste katalog i Israel, som man kender det over store dele af verden, hvor saml selv-møbler står rettet sirligt an i idylliske hverdagssituationer.

Alligevel er det, som om stumperne ikke rigtig passer sammen på billederne fra den svenske møbelgigant. For kataloget, der er udgivet af den israelske franchise- tager af Ikea, er målrettet Israels ultraortodokse samfund, hvor jøder lever efter strenge religiøse regler med et yderst konservativt syn på kønsroller. Som det er skik i ultraortodokse blade og aviser, har Ikea derfor ikke brugt et eneste billede af kvinder, skriver avisen Ynet.

I stedet er kataloget fyldt med religiøse mænd og drenge med slangekrøller og kalot i – næsten – klassisk Ikea- interiør. I baggrunden kan man se bogreoler med indbundne, religiøse bøger og klædeskabe med de ultra- ortodokses traditionelle sort-hvide tøj.

Møblerne i kataloget er de samme, som man kan købe i resten af verden, men de er særligt udvalgt til at passe til de ultraortodokses familieorienterede livsstil, hvor ægtepar i gennemsnit får omkring syv børn.

Ultraortodokse udgør godt 10 procent af Israels befolkning, og på grund af det høje børnetal er andelen stærkt stigende. De lever i vid udstrækning et liv isoleret fra det sekulære samfund, hvor mænd bruger det meste af tiden på at studere religiøse tekster. På samme måde er børns skolegang målrettet religiøse studier, hvor fag som naturvidenskab og fremmedsprog er stort set fraværende.

Ifølge Ynet begrunder Ikea sin udgivelse uden kvinder med, at møbelkoncernen ønsker at vise respekt for de ultraortodokses særlige livsstil. Men beslutningen har mødt kritik i andre dele af det israelske samfund. Ifølge netavisen Times of Israel har møbelkæden oplevet en storm af vrede og sarkastiske kommentarer blandt andet på sociale medier over udgivelsen, hvor kvinder og piger er fraværende på billederne.

”Lad mændene få Ikea. De kan få det hele. Lad mændene sørge for madlavningen med Ikea-køkkengrej og ordne vasketøjet med de trofaste, leddeløse vasketøjskurve,” lyder det spydigt fra forfatteren Phoebe Maltz Bovy i den amerikansk-jødiske avis The Forward.keai

Den negative modtagelse har efterfølgende fået Ikea i Israel til at beklage kataloget, der er blevet husstandsomdelt i flere af landets ultra- ortodokse bydele.

”Vi vil sikre, at fremtidige publikationer både vil afspejle, hvad Ikea står for, og samtidig vise respekt for det ultraortodokse samfund,” lyder det i udtalelsen.

Ifølge den svenske avis Expressen udgav Ikea også i 2012 et katalog uden kvinder. Dengang var målgruppen muslimer i det yderst konservative Saudi-Arabien.

Der er ikke andet end mænd og drenge på billederne i et Ikea-katalog, der for nylig blev uddelt i ultraortodokse bydele i Israel. Nu beklager Ikea udgivelsen. – Foto: Ikea Israel