Prøv avisen

Indiens kasteløse bliver straffet for kristendom

I løbet af en måned er mindst 34 mennesker blevet dræbt, heraf mindst 20 i delstaten Orissa. – Foto: .

De indiske myndigheder indførte i går udgangsforbud i en række byer i det østlige Indien efter nye sammenstød mellem hinduer og kristne

På overfladen ser det pænt ud. Landets premierminister er sikh, præsidenten er hindu, og lederen af regeringspartiet er katolik. Alligevel blusser volden op igen og igen mellem Indiens hinduistiske befolkningsflertal og landets religiøse minoriteter det sig være kristne, muslimer eller sikher. Senest er det særligt gået ud over de kristne. I løbet af en måned er mindst 34 mennesker blevet dræbt, heraf mindst 20 i delstaten Orissa.

Indtil nu er 3700 betjente fra det centrale politikorps blevet udstationeret i Orissa for at holde volden i ave, hvilket dog ikke har forhindret yderligere kirkeafbrændinger og overgreb på kristne. Tusindvis af kristne lever i lejre, fordi deres huse er blevet ødelagt, eller de er for bange til at vende hjem. I går besluttede myndighederne så at indføre udgangsforbud i en række byer i Orissa i et yderligere forsøg på at komme volden til livs.

Problemet har dog lange udsigter til at blive løst, mener Sonja Salminen, socialantropolog med særlig viden om Indien og projektleder af Oplysningscenter om Den Tredje Verden. Hun ser volden som en direkte udløber af Indiens 3000 år gamle kastesystem, som officielt er afskaffet, men alligevel gennemsyrer hele det indiske samfund.

Forfølgelserne har intet med kristendommen at gøre. Det handler om forfølgelse af kasteløse, som er dem, der fortrinsvis konverterer til andre religioner. Det, vi ser, er en fysisk undertrykkelse af mennesker, der forsøger at finde veje til at gøre sig fri, siger hun.

Indiens kasteløse dalitter udgør omkring 20 procent af landets befolkning, men omkring 60 procent af det kristne mindretal. Og det er dalitterne, der typisk er ofre for volden, sammen med stammefolkene. Begge grupper er stærkt koncentreret i det nordlige og vestlige Indien, blandt andet Orissa, hvor overgrebene har været værst.

Sonja Salminen peger i den forbindelse på, at der findes gamle kristne slægter i Indien, som ingen ville finde på at forfølge på grund af deres religion, fordi de tilhører de højere kaster. På samme måde sender mange hinduer deres børn i kristne skoler, fordi de anses for at have en højere kvalitet.

Det er ikke mindst den hindunationalistiske bevægelse, Hindutva, der står bag overgrebene på de kasteløse kristne. Hindutvas filosofi er en nation-en religion-en kultur, og bevægelsen betragter enhver ændring af den eksisterende orden som en trussel.

Lars Kjærholm , etnolog og lektor ved Aarhus Universitet med speciale i indiske samfundsforhold, er enig i, at de aktuelle overgreb ikke skal forveksles med religionskrig.

Der er ekstrem meget vold i Indien, som i alle bondesamfund. Kun en lille del af den har noget med religion at gøre. Det er som regel højkastefolk, der forgriber sig på lavere kaster, siger han.

Realiteten er, at selv ikke konverteringen til kristendom eller for den sags skyld islam, formår at få folk ud af deres kaste. Ifølge Lars Kjærholm trives kastesystemet også i bedste velgående inden for de kristne kirker: dalitter skal sidde på de bagerste rækker i kirken, de må ikke ligge ved siden af højkastefamilier på kirkegården osv.

Rikke Nøhrlind, der er koordinator i det internationale netværk for solidaritet med dalitter, IDSN, peger på, at der lige umiddelbart ved konverteringen er en bonus for de kasteløse, som oplever en smule mindre rangorden, men at de aldrig for alvor slipper ud af systemet.

Kasterne eksisterer i alle de religiøse institutioner, siger hun.

upoulsen@kristeligt-dagblad.dk