Indiens kristne frygter hindu-fanatikere som aldrig før

2021 blev det hidtil mest voldelige år for Indiens kristne mindretal, som angribes med nye love mod såkaldt tvangsomvendelse

Afdøde Moder Teresas katolske hjælpefond, som især hjælper hjemløse i Kolkata, må ikke længere modtage udenlandsk støtte.
Afdøde Moder Teresas katolske hjælpefond, som især hjælper hjemløse i Kolkata, må ikke længere modtage udenlandsk støtte. . Foto: Bikas Das/AP/Ritzau Scanpix.

Det er med knugende frygt, at Indiens omkring 30 millioner kristne går ind i det nye år. Alle advarselslamper blinker rødt i det kæmpemæssige land, hvor hinduistiske ekstremister i stigende grad sætter vold bag kravet om et rent, hinduistisk Indien uden hverken kristne eller andre religiøse minoriteter.

2021 blev det hidtil mest voldelige år for kristne i Indien ifølge en ny rapport udgivet af den lokale kristne organisation United Christian Forum, der har registreret i alt 486 voldelige hændelser i det forgangne år. Kun 34 af disse blev meldt til politiet.

De rekordmange overgreb kulminerede i julen, hvor kirker blev stormet, julegudstjenester afbrudt og kirkegængerne forulempet i en række indiske delstater. Hver gang var der tale om hinduistiske ekstremister, der beskylder de kristne for at bruge julen til at lokke hinduerne med julegaver. I alt ni delstater har inden for de seneste år indført forbud mod tvangsomvendelse af hinduer, og det giver hinduistiske selvtægtsgrupper en undskyldning for at angribe kristne med beskyldninger om, at de overtræder disse love.

I Taj Mahals hjemby, Agra, blev en kristen skole stormet af folk fra den militante organisation Bajrang Dal, der agiterer for, at Indien skal være en rent hinduistisk stat. I delstaten Haryana var det julegudstjenesten i en skole i Pataudi, der blev afbrudt af mænd, som tvang deltagerne til at råbe ”Jai Shri Ram”. Det betyder ”sejr til (den hinduistiske gud) Ram” og er blevet de ekstremistiske selvtægtsgruppers krigsråb.

Dagen efter blev en kristusfigur smadret og en kirke udsat for hærværk i byen Ambala i samme delstat. I delstaten Assam var det julegudstjenesten i en presbyteriansk kirke, som blev afbrudt af to personer klædt i de hinduistiske nationalisters safrangule farver, der beordrede alle hinduer til at forlade salen. Og i Uttar Pradesh stod en militant hinduistisk gruppe ifølge avisen The Guardian uden for det kristne center Matridham Ashram og råbte ”død over missionærerne” og ”stop omvendelserne”, mens de kristne fejrede jul indenfor. Centerets præst, fader Anand, sagde til lokale medier, at ”dette er et symbol på en udvikling, hvor overgreb mod kristne forbliver ustraffede. Hver eneste søndag er blevet en frygtens dag for kristne især i små menigheder”.

De skyldige går fri for straf

Disse overgreb har fået internationale medier som The New York Times til at tale om et anti-kristent hysteri. Ifølge United Christian Forum er forfølgelsen vokset, siden premierminister Narendra Modis hindu-nationalistiske parti BJP kom til magten i 2014.

De skyldige bliver kun sjældent straffet, og samtidig forsøger myndighederne at ramme kristne velgørende organisationer. Som omtalt her i avisen forleden har Moder Teresas organisation i Kolkata, Missionærer for Velgørenhed, mistet den licens, der tillader den at modtage penge fra udlandet.

”Situationen for kristne er ikke lige slem overalt. Men kristne og muslimer forfølges som aldrig før,” fortæller en inder, hvis familie har været kristne i fem generationer.

Da Kristeligt Dagblad taler med ham i en videosamtale, tager han alle forholdsregler for at forhindre, at hans familie kan blive genkendt.

Han vil end ikke optræde kun under fornavn, fordi han arbejder i en protestantisk velgørenhedsorganisation, der når som helst kan blive ramt af beskyldninger om at tvangskonvertere hinduer.

”Ved at stå frem risikerer man at blive beskyldt for at være imod regeringen. Og der piskes en politisk stemning op omkring en påstået risiko for, at hinduismen vil forsvinde og blive erstattet af kristendom og islam. Derfor er der så stort fokus på påstanden om, at det velgørende arbejde i skoler og på hospitaler kun har til formål at omvende hinduerne,” siger den kristne inder.

Parallel til blasfemilove

Herbert Rechberger er leder af organisationen Hjælp til Kirken i Nød i Østrig. Han peger på, at de indiske konversionslove i nogen grad kan sammenlignes med Pakistans blasfemilove, som også benyttes til at ramme religiøse mindretal, herunder de kristne.

”Ligesom i Pakistan har fanatiske ekstremister og selvtægtsgrupper fået en undskyldning til at angribe kristne på løse beskyldninger. Samtidig opfattes kristendommen som en trussel mod den bestående samfundsorden, fordi den kan have en særlig appel til den såkaldte dalit- eller kasteløse befolkning, der rangerer lavest i det indiske samfund, selvom kastesystemet officielt er afskaffet,” siger han.

Den indiske forfatning garanterer religionsfrihed og retten til at skifte religion, og i december afviste landets højesteret et forslag om at indføre et generelt, nationalt forbud mod tvangsomvendelser. Men lokalt støtter premierminister Modis regeringsparti BJP ifølge The New York Times kampagnen mod tvangsomvendelser, for eksempel i delstaten Chhattisgarh.

Og lige før jul kaldte tilhængere af et hinduistisk Indien direkte til udslettelse af både muslimer og kristne.

”Vi skal være beredt til at kæmpe, dø og dræbe om nødvendigt for at gøre Indien til en hinduistisk nation,” sagde den ekstremistiske leder Suresh Chavhanke ved et offentligt møde i hovedstaden, New Delhi.