Prøv avisen

Indisk fotoprojekt vil ændre folks syn på guderne: Mørk hud kan også være guddommelig

Den indiske model Suruthi Periyasamy har oplevet at blive fravalgt, fordi ”ingen ønskede en mørklødet model”. I fotoserien fremstiller hun Lakshmi, guden for velstand, lykke og skønhed. ”Lakshmi er den mest populære gud i Indien, alle vil have en svigerdatter som hende, fordi hun bringer velstand, så jeg føler mig velsignet at kunne være hende,” siger hun til BBC. – Foto: Dark is Divine

Fotoserien Dark is Divine portrætterer hinduguder med mørk hud. Det har vakt opsigt i et land, hvor lys hud er et skønhedsideal, der rækker langt ind i gudernes rige

Af alle hinduismens mange guder og mytologiske figurer er Krishna sandsynligvis den mest dyrkede. Han tilbedes i templer og hjem over hele Indien. Billeder af ham findes i et væld af varianter fra store, klassiske vægmalerier til mere moderne fortolkninger i lommeformat. Men de har alle noget tilfælles. Til trods for at navnet Krishna på sanskrit betyder ”den sorte” eller ”den mørke”, er det en hvid eller blålig guddom, der bliver afbildet.

”I Indien har vi mange guder, og vi tilbeder dem mange steder. De fylder meget i vores hverdag. Vi har deres billeder i vores biler og på vores motorcykler eller derhjemme, og vi vil i det hele taget gerne have dem i nærheden af os. Men hvad man hurtigt lægger mærke til, er gudernes hudfarve. De er lyse i huden. Det er et problem, vi bliver nødt til at diskutere,” siger den Chennai-baserede filmproducent og reklamemand Bharadwaj Sundar.

Han finder det besynderligt, at hinduismens guder bliver fremstillet, som de gør, når langt størstedelen af religionens tilbedere ikke ser sådan ud. Selv guder, der i gamle skrifter direkte bliver beskrevet som værende mørke, og sågar guden Ganesh, der har et elefanthoved, er hvide.

”Der er en meget berømt festival i Mumbai, hvor man bærer Ganesh gennem byen. Og igen er det en hvid elefant, men der findes ikke hvide elefanter i Indien,” siger han.

Derfor tog Bharadwaj Sundar initiativ til projektet Dark is Divine – mørkt er guddommeligt – der skal være med til at gøre guderne mere folkelige. Projektet består af en række fotografier af repræsentationer af hinduguder som Shiva, Lakshmi og Krishna. Modellerne er udvalgt baseret på deres hudfarve og villighed til at indgå i en kampagne med et noget følsomt emne for øje. At lysere hud er finere og renere er en udbredt opfattelse i Indien og mange andre steder i Asien, og at betvivle den opfattelse i en religiøs kontekst kan virke stødende, forklarer Bharadwaj Sundar.

Men langt de fleste reaktioner på fotoserien har været positive. Projektet falder i forlængelse af andre forsøg på at tage afstand fra det hvide skønhedsideal. Et ideal, hvor lysere hud ikke kun bliver anset som kønnere, men også som en adgangsbillet til bedre job og højere social status. Og som bliver holdt ved lige af trenden i den indiske mode- og underholdningsindustri.

Kampagnerne Black is Beautiful, #unfairandlovely og #BinTheTube er blot et par eksempler på andre tiltag, der vil idealet til livs. Sidstnævnte havde til formål at få indiske kvinder til at droppe hudplejeprodukter, der gør huden blegere. Kosmetik med netop den effekt er en milliardforretning i Indien. Senest blev den kun 18-årige Aranya Johar et internet- fænomen, da hendes digt ”Brown Girl’s Guide to Beauty” sidste sommer blev set halvanden million gange det første døgn på YouTube. Her beretter hun om følelsen af at være grim, fordi man ikke er hvid, og om samfundets pres for at leve op til idealet.

I forskningsartiklen ”India and Colorism: The Finer Nuances” udgivet i Washing-ton University Global Studies Law Review i 2015 argumenterer artiklens forfatter, Neha Mishra, for, at farvediskrimination er endnu mere udtalt i Indien end andre stedet på grund af forhold som kastesystemet, religion og økonomi.

”De fleste indere er tilsyneladende uvidende om udelukkelse og diskrimination baseret på en persons hudfarve, selvom det er en dybtgående problematisk praksis, der accepteres af både undertrykkeren og offeret,” skriver hun.

Fotografierne i Dark is Di-vine er de seneste måneder blevet delt flittigt på sociale medier og beskrevet i adskillige indiske medier. Selve debatten er vigtig, siger Bharadwaj Sundar, der håber, at folk vil sætte billederne op i deres lokale hindutempler, og hvor de ellers beder. Personligt ser han den guddommelige hvide farve som et levn fra Indiens fortid.

”Jeg ser det som en konsekvens af kolonitiden. Briterne, franskmændene og portugiserne var vores herskere og blev set som overmennesker, hvilket blev koblet sammen med deres hudfarve,” siger han.

Lakshmi, gudinden for velstand, lykke og skønhed, som hun er afbildet i mange indiske hjem - her th ved siden af sin mand, en af hinduismens mest betydningsfulde guder, Vishnu. Foto: Picture Alliance/Godong/Ritzau Scanpix