Prøv avisen

Investorer trækker VW i retten i dieselsag

En Golf 2,0 TDI fra Volkswagen får målt udstødningen på et værksted i Frankfurt an der Oder. Mandag indledes i Braunschweig en retssag, hvor investorer kræver penge tilbage fra VW for snyd med dieselbiler. Foto: Patrick Pleul/arkiv/Ritzau Scanpix

Investorer i Volkswagen siger, at de blev snydt for 67 milliarder kroner som følge af Dieselgate. Retssag indledes mandag.

Tre år efter at skandalen "Dieselgate" ramte Volkswagen, indledes der mandag den første store retssag i Tyskland mod den tyske bilgigant for snyd med udstødningsgasser i millioner af dieselbiler.

Det er landsretten i Braunschweig, der skal tage stilling til, om VW langt tidligere skulle have fortalt investorerne om fabrikkens snydeanordninger i dieselbiler.

I september 2015 afslørede de amerikanske miljømyndigheder, at VW snød med tallene for 11 millioner dieselbiler.

Når dets biler blev undersøgt i USA's testlaboratorier, sørgede snydeanordningen for, at der blev målt langt færre udstødningsgasser end i virkeligheden ude på vejene.

Det fik kursen på VW's aktier til at falde med 40 procent på to dage. Milliarder af værdien forsvandt op i den blå luft.

Nu kræver investorerne ni milliarder euro (67 milliarder kroner) tilbage, som de mener sig snydt for.

Aktieejerne siger, at de kunne have været sparet for de smertelige økonomiske tab, hvis VW's ledelse havde informeret dem tidligere om snyderiet.

Retssagen i Braunschweig vil ikke i første omgang munde ud i en afgørelse om investorernes 3650 stævninger mod VW.

Men den skal finde svar på over 200 spørgsmål, som de mange stævninger har til fælles. Det er en fremgangsmåde, der er specifik for det tyske domstolsvæsen.

Dommerne ventes at bruge mindst et år til at udrede, om VW fejlede ved ikke at holde investorerne orienteret.

Det er investeringsfonden Leka, der er blevet valgt til at repræsentere de øvrige.

Lekas advokater vil argumentere for, at hele bestyrelse i VW vidste besked om snyderiet og skulle have fortalt det, da anordningen blev installeret i dieselbiler fra 2008 til 2015.

VW hævder på sin side at det var nogle af fabrikkens ingeniører, som uden autorisation havde gjorde det muligt at snyde med udledningerne fra dieselbilerne.

Størst opmærksomhed i retten vil der være om Martin Winterkorn. Ingeniøren, der var kendt for at kende enhver skrue og bolt i alle VW's bilmodeller.

Winterkorn var leder af VW fra 2007 til 2015. Han trådte tilbage, da skandalen blev kendt.

VW oplyste i 2016, at Winterkorn på et tidspunkt fik tilsendt et memo om uregelmæssigheder i udstødningen i den - allerede da - manipulerede motor EA189. Han bekræftede aldrig, om han havde læst dette memo.

Andre steder i Tyskland efterforskes VW og dets datterselskaber Porsche og Audi samt Daimler, der står bag Mercedes, og Bosch, der fremstiller komponenter til bilindustrien.

Foreløbig har Dieselgate kostet VW 27 milliarder euro (201 milliarder kroner).

/ritzau/AFP