Irlands katolske kirke er under pres

Folkestemningen er ikke med kirken i Irland, hvor vælgerne i morgen kan gøre ægteskab åbent for alle uanset køn

Den katolske kirke står ikke længere så stærkt i Irland. Trods kirkens nej ventes en folkeafstemning at ende med et ja til, at alle uanset køn har ret til at blive gift.
Den katolske kirke står ikke længere så stærkt i Irland. Trods kirkens nej ventes en folkeafstemning at ende med et ja til, at alle uanset køn har ret til at blive gift. . Foto: Paul Faith/AFP/Scanpix.

”Tidligere ringede du efter præsten og ikke politiet, når der var husspektakler. Det gør du ikke længere.”

En taxachauffør i Dublin bruger eksemplet til at illustrere, at den katolske kirke ikke længere er det kit, der holder sammen på Irland. En pointe, der også kunne passe på folkeafstemningen i morgen. Her skal vælgerne i det overvejende katolske land stemme om, hvorvidt alle skal have ret til at blive gift uanset deres køn, og meningsmålingerne tyder på et ja. Formuleringen undlader bevidst at bruge betegnelsen homoseksuelle ægteskaber.

Ærkebiskoppen af Dublin, Diarmuid Martin, har annonceret, at han og de øvrige katolske biskopper vil stemme nej til forslaget. Men i en nylig tale erkendte han også, at kirken tidligere har behandlet homoseksuelle på ”en meget barsk og fjendtlig måde”.

Mary Condren er teolog og arbejder med køn, religion og kultur ved Dublins Trinity College. Hun ser et stærkt skifte i kirkens rolle i det irske samfund.

”Kirken har tabt en stor del af sin troværdighed,” fastslår hun.

Ikke alene har der været alle sagerne om seksuelt misbrug og fysisk overlast på børnehjem drevet af kirken. Kirkens dobbeltmoral blev for eksempel også udstillet, da det kom frem, at to ledende gejstlige i hemmelighed havde fået børn.

”De gejstlige har nok mistet noget af deres styrke. Men der er stadig en stærk katolsk lobby. Så regeringen kunne ikke indføre en sådan lov uden at fremmedgøre en stor del af befolkningen. Derfor er der en folkeafstemning, selvom alle partier anbefaler et ja,” lyder hendes vurdering.

Professor emeritus i teologi Vincent Twomey fra det katolske universitet St. Patrick's College i Maynooth vest for Dublin er en af de aktive fortalere for et nej og vil ikke gå så vidt som at tale om et brud mellem kirke og stat.

”For nej-siden repræsenterer også folk, der ikke er katolikker, men ateister og tilmed nogle homoseksuelle,” siger Vincent Twomey.

Han kalder det usædvanligt, at alle partier står bag forslaget om ægteskab, som omfatter alle uanset køn:

”Andre lande har indført regler om ægteskaber mellem to af samme køn ved lovgivning - og ikke gennem en forfatningsændring, som regeringen her er i gang med. Der er absurd.”

Vincent Twomey tilføjer, at partnerskaber og kammeratskaber mellem to personer af samme køn kan være noget særligt og værdifuldt, og at folkeafstemningen har fået folk til at tænke over ægteskabet.

”Medierne har haft travlt med at vise parforhold mellem to af samme køn som noget normalt og positivt, og det har skabt sympati. Men kampagnen kører på en forkert opfattelse af lighed, hvor lighed bliver opfattet som en rettighed.”

Domkirken St. Mary Pro Cathedral i Dublin har fem daglige gudstjenester. Ved middagstid er omkring 150 personer mødt op til den korte gudstjeneste. De rutinerede kirkegængere ved, hvornår de skal synge med. Mange istemmer også kirkens melodi, når de skal forklare, hvad de stemmer i morgen.

”Jeg stemmer nej. Jeg elsker Bibelen, og jeg følger kirken,” siger en ældre kvinde, der hverken vil have sit navn eller foto i avisen.

Catherine Redmund går med til at give sit navn, men vil ikke fotograferes. Hun sætter også kryds ved nej:

”To mænd, der har sex, er ikke naturligt. Og to kvinder kan ikke være mødre. Jeg tror på Adam og Eva og ikke på Adam og Steve.”

Internt i kirken er der dog også stemmer, som taler for en modernisering. Den pensionerede lærer og far til fem Brendan Butler er aktiv i bevægelsen We are Church (Vi er kirken), som arbejder for reformer i kirken. Gruppen har valgt at støtte et ja til et ægteskab for alle.

”Fordi Jesus af Nazaret inkluderede alle,” lyder den simple forklaring.

Brendan Butler fortæller, at det nærmest er umuligt at komme i dialog med kirken.

”De kvitterer for at have modtaget vore henvendelser, men de vil ikke mødes med os,” fortæller han om den utilnærmelige kirke, som han beskriver som en monolit, der en dag vil falde.

Hun mener, at der er en radikal forskel på det verdensbillede, som kirken holder fast i, og unge menneskers verdenssyn.

Dr. Mary Condren mener, at et de vigtige spørgsmål i forbindelse med debatten handler om kirkens troværdighed. ”Og her taler jeg som teolog. Det er vigtigt, at de kommer ud af deres middelalderlig verdenssyn."

Hun mener, at der er en radikal dissonans mellem det verdensbillede som kirken holder fast i, og så unge menneskers syn på verdenen.

 ”En stor udfordring for kirken er at komme ind i det 21. århundrede. Jeg er i kontakt med skandinaviske kirker, og de taler om social retfærdighed og klimaforandringer. Her hænger kirken fast i fortiden og har på den måde mistet sin kurs,” siger hun om den katolske kirke i Irland.