Islamisk parti fisker stemmer hos ikke-muslimer

Den åndeliger vejleder for det islamiske parti i Malaysia appellerer blandt andet til landets rige kinesere i kampen for at få indført sharialovgivning for landets muslimer

– Folk vil have det bedste, og der er ikke noget bedre end islam, siger den 77-årige Nik Aziz Nik Mat, der er åndelig vejleder for det islamiske parti i det sydøstasiatiske land Malaysia. –
– Folk vil have det bedste, og der er ikke noget bedre end islam, siger den 77-årige Nik Aziz Nik Mat, der er åndelig vejleder for det islamiske parti i det sydøstasiatiske land Malaysia. –. Foto: Kamarulzaman RussaliReuters.

Malaysias islamiske oppositionsparti har opfordret ikke-muslimer til at støtte partiets valgkamp for at indføre strenge sharia-love for landets muslimer. Lovene indbefatter amputationer og steninger.

Parti Islam se-Malaysia, PAS, forsøger at tiltrække vælgere også uden for den overvejende muslimske centrale del af landet til næste valg, som af politiske eksperter forventes at blive udskrevet i slutningen af marts og til dels udkæmpet over emnet: stigende gadekriminalitet. PAS har regeret den nordøstlige delstat Kelantan siden 1990, men gik tilbage ved sidste valg.

Folk vil have det bedste, og der er ikke noget bedre end islam, siger den 77-årige Nik Aziz Nik Mat, der er åndelig vejleder for PAS.

Han mener, at ikke-muslimer ikke har noget at frygte fra de strenge sharia-straffe, der er kendt som hudud, men derimod har meget at vinde ved dem. Det gælder særligt Malaysias store og velhavende etnisk kinesiske mindretal, siger den egyptisk uddannede lærde.

Det gælder for kineserne om at acceptere hudud-lovene, fordi dem, der stjæler, ikke stjæler fra de fattige, siger Nik Aziz, som bærer kalot, vid skjorte og sarong.

Hudud-lovene vil kun gælde muslimer, hvis PAS-kampagnen får succes.

Nik Azizs spartanske et-etagers hus af grønne mursten og træ ligger ved siden af en moské og en religiøs skole i en traditionel malay-landsby. Malayerne udgør næsten hele landets muslimske befolkning og defineres som muslimer i forfatningen.

Tyve stjæler fra de rige, og kineserne er mere velhavende end malayerne. Hvis en tyv får sin hånd amputeret og siden går til en fodboldkamp eller hen på markedet, kan folk se, at han er en tyv, siger Nik Aziz.

Alle vil være bange og lade være med at stjæle.

Malaysia var i middelalderen en samling af islamiske kongeriger og behandler stadig islam som sin eneste officielle religion, skønt bølger af kinesisk og indisk migration har ændret det etniske og religiøse landskab dramatisk op gennem de sidste to århundreder. Mere end 40 procent af befolkningen er i dag ikke-muslimer.

Det er ikke umuligt at gennemføre hudud, siger en muslimsk urhandler, der opgiver sit navn som Nor, mens han drikker kaffe nær sin stand på et gademarked i Kelantan.

Hudud fungerer afskrækkende, men er ikke nemt at indføre, fordi der er så mange forskellige racer. Malaysia er siden uafhængigheden i 1957 blevet styret af en multietnisk koalition af malayer og etniske kinesiske og indiske partier, som regnes for den eneste politiske struktur, der kan styre landet og holde låg på Malaysias religiøse spændinger. Malaysias oppositionspartier har været ude af stand til at samle sig. Det største er Partiet for Demokratisk Handling, som især støttes af kinesiske vælgere og siger, at det aldrig vil indgå i en koalition med PAS, så længe partiet bevarer sit islamistiske grundlag.

Det lader til, at de fortsat har en politisk dødsdrift, siger Lim Guan Eng, Demokrati-partiets generalsekretær, da han hører om Nik Aziz seneste udtalelser.

Det er derfor, vi ikke kan samarbejde med PAS. Vi mener ikke, at en teokratisk stat er passende for Malaysia. End ikke muslimerne selv ønsker en teokratisk stat. Malaysias aktuelle islamiske juridiske system tager sig mestendels af emner som troendes frafald og familiesager som skilsmisse. Systemet kan ikke uddele strenge straffe såsom stening for utroskab. Selv i Kelantan, hvor PAS er ved roret, siger delstatsregeringen, at føderale love afskærer den fra at indføre disse straffe.

I 2004 klarede PAS sig dårligt ved valgene til delstaterne: Partiet klarede lige skærene i Kelantan, men mistede magten i nabodelstaten Terengganu. Siden da er yngre og mere pragmatiske ledere rykket op til højere positioner, hvorfra de forsøger at få partiet til at nå ud over dets muslimske base. Partiets grundlag er imidlertid uforandret. /Reuters/

udland@kristeligt-dagblad.dk

Oversat af Sara Høyrup