Islamisk Stat gennemfører kulturel udrensning

Terrorgruppen fortsætter sine omfattende ødelæggelser af antikke helligdomme og kulturarv. Det handler både om religion og politik, fastslår arkæolog. Se video i bunden af artiklen

Militante medlemmer af den ekstreme gruppe Islamisk Stat (IS) ødelægger her en antik skulptur ved en bro i det nordlige Irak.
Militante medlemmer af den ekstreme gruppe Islamisk Stat (IS) ødelægger her en antik skulptur ved en bro i det nordlige Irak. .

Se videoklip i bunden af artiklen, hvor IS ødelægger kunstgenstande på museet i Mosul i Irak

Denne uge blev endnu et bevis på, at Islamisk Stat (IS) udøver både en etnisk, religiøs og kulturel udrensning i det område omkring Irak og Syrien, terrorgruppen regerer over.

Militante medlemmer af IS har kidnappet mindst 220 assyriske kristne og samtidig brændt bøger og smadret op mod 3000 år gamle statuer.

Det sker blot 10 dage efter, at FN’s Sikkerhedsråd vedtog en resolution som reaktion på IS’ fortsatte ødelæggelser samt plyndring af antikke kulturskatte fra det tidligere Mesopotamien.

Torsdag svarede IS på omverdens frustrationer ved at udsende videoer på internettet, hvor man kan se IS-soldater med mukkerter og lufthamre smadre antikke kulturskatte på et museum i den irakiske storby Mosul.

Det er ødelæggelser, der vækker minder om Talebans ødelæggelser af Bamyian Buddha-figurerne i Afghanistan i 2001.

Tidligere på ugen brændte IS omkring 10.000 bøger og sjældne manuskripter, da det offentlige bibliotek i Mosul blev sprængt i luften.

Chefen for Unesco kalder IS’ handlinger for en kulturel tragedie og har bedt Sikkerhedsrådet indkalde til endnu et hastemøde om beskyttelse af Iraks kulturarv som en integreret del af landets sikkerhed.

På en af vidoerne fra IS siger en skægget mand ifølge nyhedsbureauet AFP:

”Disse genstande bag mig er figurer for folk fra gammel tid. De tilbad dem i stedet for Gud.”

Samtidig nævner manden i videoen, at profeten Muhammed også fjernede og begravede statuer i Mekka.

Arkæologer og kulturarvseksperter mener, at der er tale om både originale, kopier og rekonstruerede kulturgenstande, der stammer fra den assyriske periode flere hundrede år f.Kr. og fra den antikke by Matra, som ligger i ørkenen omkring 100 kilometer sydvest for Mosul.

IS har det seneste års tid destrueret antikke islamiske og kristne monumenter, statuer i både Syrien og Irak, hvor minareter og moskéer med kupler er blevet jævnet med jorden ved hjælp af både sprængstof og bulldozere.

IS har efter sigende en bataljon kaldet Katayib Taswiya, der har til formål at identificere og destruere ”hedenske moskéer”.

Omfanget af ødelæggelser og plyndringer af kulturarv i området kendes ikke, men både danske og udenlandske arkæologer mener, at verdenshistoriske overleveringer fra Mesopotamien er i overhængende fare for at gå tabt.

”Der er enorme mængder af gamle og arkæologiske genstande af stor værdi i dette område,” siger Troels Myrup-Kristensen, lektor i klassisk arkæologi ved Aarhus Universitet.

Han har i et tidligere interview med Kristeligt Dagblad beskrevet IS’ behandling af kulturarven som en ”ikonoklasme” eller billedstorm. Det er et forsøg på at tilintetgøre symboler fra tidligere religioner for at udvise ens egen religions dominans.

Et kendt eksempel på billedstorm var nazisternes afbrænding af tusindvis af bøger skrevet af jøder eller andre, man var uenig med.

Den moderne billedstorm, IS udfører, har både et religiøst og et politisk motiv, påpeger Troels Myrup Kristensen, som har forsket i ikonoklasme tidligere i verdenshistorien.

IS’ fortolkning af sunni-islam pålægger dem ifølge ham at ødelægge monumenter, der har en ”idoliserende” funktion. Altså religiøse monumenter og billeder, der på en eller anden måde fokuserer på mennesket frem for guddommen, som for eksempel profeten Jonas’ grav, der blev sprængt i luften i byen Mosul i juli.

IS’ politiske motiv er at tiltrække opmærksomhed til gruppens sag, påpeger Troels Myrup Kristensen.

”Det nye ved den ikonoklasme, vi ser i Irak og i Afghanistan, er, at den er blevet global i sit udtryk. Tidligere har den været et meget lokalt fænomen, hvor formålet var at skrive de gamle religioner ud af historiebøgerne.

Men da de ødelagde Buddha-statuerne i Afghanistan, sendte Taleban et globalt signal om deres dagsorden. Det er ikonoklasmens paradoks: at lige netop gennem ødelæggelsen af billederne erkender du også, at de har en værdi,” siger Troels Myrup Kristensen.

Se her et klip, hvor IS ødelægger kunstgenstande på museet i Mosul i Irak.