Islamkritikere undsiger hollandsk film

Den konstruktive islamkritik er ved at vinde frem. Hvorfor så fremture med provokationer som tegninger og anti-koranfilm, spørger islamkritiske muslimer

Fitna bliver kritiseret af islamkritikere for at komme med ukonstruktive provokationer. Her et billede fra filmen, hvor en muslim udtaler, at Allah er glad, når ikke-muslimer bliver dræbt. -
Fitna bliver kritiseret af islamkritikere for at komme med ukonstruktive provokationer. Her et billede fra filmen, hvor en muslim udtaler, at Allah er glad, når ikke-muslimer bliver dræbt. -. Foto: .

Islam skal udfordres og provokeres. Men provokationen skal være seriøs og konstruktiv. Det mener muslimske islamkritikere, som selv har rettet søgelyset mod islams tabuer, og de ser ikke den hollandske politiker Geert Wilders' film om Koranen som seriøs islamkritik eller som noget, der fremmer en holdbar religionskritik.

Filmen "Fitna" blev lagt på internettet torsdag aften og udløste i går reaktioner i mange lande. Filmen, hvis titel er et udsagn fra Koranen, som kan oversættes til "strid", blander billeder fra den 11. september 2001 og andre terrorangreb med citater fra Koranen. Efter offentliggørelsen blev den i går fordømt i flere muslimske lande og af EU, ligesom mange islamkritikere udtrykker skepsis.

Enhver konstruktiv kritik af islam er velkommen. Enhver kritisk læsning af Koranen baseret på sproglig, teologisk, historisk og religionsvidenskabelig forskning er nyttig. Men Wilders' kritik er ikke konstruktiv, medmindre hensigten er at skabe konflikter og kaos, mener Rachid Benzine, fransk-marokkansk islamforsker og en af repræsentanterne for en strømning af muslimske tænkere, der forsøger at modernisere islam.

Den konstruktive islamkritik er ved at vinde frem. Hvorfor så fremture med en provokation, som kun bidrager til at skubbe muslimerne fra sig, spørger han.

Rachid Benzine stiller ikke spørgsmål ved ytringsfriheden og ved Geert Wilders' ret til at sige, hvad han mener om Koranen. Derimod bryder han sig ikke om den tydelige hensigt om at provokere mest muligt.

En lignende holdning indtager en anden fremtrædende islamkritiker, den algeriskfødte psykoanalytiker og islamspecialist Malek Chebel. Han har netop offentliggjort en stærkt kontroversiel bog om slaveri i den arabiske verden. Og hans tidligere bøger, alle udgivet i Frankrig, spænder fra et "Manifest for en oplysningsislam" til en serie om erotik i islam og i den arabiske verden.

Jeg taler om tabuer, og de, der har et problem med de emner, jeg skriver om, synes, at jeg er generende. Men jeg er ikke en provokatør. I modsætning til andre vil jeg gerne høres, og derfor undgår jeg unødige provokationer, siger Malek Chebel.

Samme synspunkt forfægter Rachid Benzine, som blandt andet har offentliggjort bogen "Islams nye tænkere".

Den muslimske tradition skal ikke skjule sig bag beskyldninger om blasfemi. Og Koranen kan læses, analyseres og fortolkes af alle. Men det er et arbejde, som ikke skal gøre med arrogance eller overlegenhed, siger Rachid Benzine, som ikke tror på, at en vis satire og overdrivelse medvirker til at sætte problemerne i relief og fremme en reform af islam.

At sammenligne Koranen med "Mein Kampf" og reducere teksten til et hadefuldt skrift, som Geert Wilders har gjort i de seneste seks måneder, eller at fremstille Muhammed og dermed alle muslimer som en terrorist med bombe i turbanen hviler på en selektiv læsning af Koranen, der er lige så fundamentalistisk som fundamentalisternes. Det skader snarere forsøgene på at promovere en moderne islam, siger Rachid Benzine.

bpedersen@kristeligt-dagblad.dk