Prøv avisen

Israels regering støtter kønsopdelte busser

En ortodoks jøde stiger på bussen. De ortodokse kredse i Israel jubler over, at de kan få lov til at køre med kønsopdelte busser, hvor kvinderne sidder bagerst i bussen. -- Foto: Pavel WolbergEPA.

I det juridiske slagsmål om kønsopdelte busser har Israels transportministerium netop erklæret sin støtte til idéen, til mange sekulære israeleres store vrede

Mens glæden er stor i de ortodokse jødiske kredse, tager bekymringen til blandt Israels sekulære ditto efter at Israels transportminister overraskende har valgt støtte til det, han kalder "frivilligt kønsopdelte busser".

For nogle måneder siden fastlog Israels højesteret, at de offentlige busselskaber, Egged og Dan, ikke må kønsopdele passagererne. Heller ikke i de områder, hvor størstedelen af passagererne er ortodokse jøder. Sagen blev siden hen anket, og nu anbefaler transportministeriet at lade kønsopdeling finde sted i de busser, hvor passagererne frivilligt accepterer idéen. Altså på de buslinjer, der hovedsageligt bruges af den mest religiøse del af befolkningen.

Men den anbefaling vækker kritik fra sekulære kredse.

Rachel Azaria fra Jerusalems byråd beskylder anbefalingen for at være et forsøg på at tilfredsstille de to ortodokse partier i regeringen, Shas og Agudat Israel.

– Kvinder skal ikke tvinges til at sidde i den bagerste ende af bussen, bare fordi de ortodokse partier har en stærk plads i regeringen, siger Rachel Azaria.

I organisationen Religious Action Center, der kæmper mod religiøs tvang, vækker transportministeriets anbefaling også stor bekymring. Især for de kvinder, der ikke vil acceptere at sidde bagerst i bussen.

– Transportministeren er nødt til at forklare, hvordan denne såkaldte frivillige ordning skal værne om de kvinder, der ikke har tænkt sig at sidde på de bagerste pladser, siger Einat Horowitz, der er chef for organisationens juridiske afdeling.

I en række af Israels ortodokse områder har flere buslinjer allerede været kønsopdelte i et stykke tid, fordi de næsten kun bruges af ortodokse jøder. Det er dog sket uden Højesterets billigelse. Men med jævne mellemrum har enkelte kvinder nægtet at sidde bagerst i bussen, hvilket har skabt voldelige situationer, hvor bussens mandlige passagerer har overfaldet de enkelte kvindelige passagerer fysisk.

– Transportministeriets anbefaling ignorerer behovet for at finde alternativer til alle dem, der ikke ønsker at rejse med kønsopdelte busser, siger Einat Horowitz.

I Jerusalem er mange af byens sekulære holdt op med at benytte særlige buslinjer, fordi de ortodokse allerede nu påtvinger kønsopdeling.

– Jeg har fundet en ny måde at køre til universitetet. Jeg kunne ikke holde ud at køre med de kønsopdelte busser. Det minder mig om Iran, og ikke det Israel jeg kender, siger 24-årige Tina, der studerer på Det Hebraiske Universitet, og som hver dag skal krydse det ortodokse Meah Shearim-kvarter for at nå frem til universitetet.

I de ortodokse kredse bliver transportministeriet dog rost for sin anbefaling.

– Vi er meget glade for ministerens anerkendelse af den ortodokse befolknings behov. Syv lande i verden har kønsopdelte busser for de kvinder, der ønsker det, og derfor er det også fuldt ud legitimt for Israel at indføre kønsopdeling, siger Shimon Stern fra Den Ortodokse Komité for Transport.

allan@kristeligt-dagblad.dk