Jerusalem mister sine arabiske buschauffører

Vold og chikane får 100 palæstinensiske buschauffører til at forlade deres job

100 palæstinensiske budchauffører har sagt deres job op hos et israelsk busselskab.
100 palæstinensiske budchauffører har sagt deres job op hos et israelsk busselskab.

Sameksistensen mellem jøder og arabere i Jerusalem har oplevet endnu et alvorligt tilbageskridt, efter at 100 palæstinensiske buschauffører har sagt deres stillinger op. Opsigelserne skyldes næsten daglige episoder de seneste måneder, hvor arabiske chauffører er blevet overfaldet af jødiske passagerer.

De grønne busser fra Israels største busselskab, Egged, har ellers i lang tid været et af de få steder i Jerusalem, hvor jøder og arabere har kunnet mødes og dele hverdag sammen. Halvdelen af Eggeds chauffører er palæstinensere fra det arabiske Østjerusalem. Men den bemærkelsesværdige oase af sameksistens er nu ødelagt af det seneste halve års ophedede konflikt i byen.

”Situationen er katastrofal,” siger Osama Ibrahem, der er chaufførernes advokat, til det israelske dagblad Ha-aretz.

”Der er ikke gået en eneste dag, uden nogen er blevet fysisk angrebet. Jeg taler ikke om verbale tilsvininger. Det tæller de ikke engang længere. Det er noget, de har lært at leve med.”

40 af chaufførerne har sagt deres job op, mens 60 blot er stoppet med at møde på arbejde. Det har efterladt Jerusalems offentlige transport i en temmelig ustabil tilstand, hvor mange busruter har været aflyst eller stærkt forsinkede den seneste tid.

Problemerne har stået på i månedsvis, men vendepunktet kom, da en chauffør blev fundet hængt i en bus i november. Israelske retsmedicinere har konkluderet, at der var tale om selvmord, men den forklaring tror de færreste chauffører på. For dem virker det langt mere sandsynligt, at det er en forbrydelse begået af jødiske ekstremister.

Byens taxichauffører, der også i høj grad består af palæstinensere, fortæller stort set samme historier om overfald og chikane.

En ældre taxichauffør, Muhammed fra Østjerusalem, forklarer, at det næsten er omsonst, at han kører sin taxi ind i det jødiske Vestjerusalem. Jøder vil alligevel ikke køre med ham, hvilket gør det så godt som umuligt at få kunder nok til at kunne leve af at køre taxi.

”Når de åbner døren og ser, at det er en araber, der kører bilen, nægter de at gå ind. Jeg prøver at sige til dem, at jeg er en venlig, gammel mand og ikke nogen terrorist. Men jøder og arabere kan åbenbart ikke køre i samme bil længere,” siger han.

Ligeledes har byens letbane, der blev åbnet for få år siden som et israelsk prestigeprojekt, der skulle symbolisere sameksistensen i byen, været så hårdt ramt af hærværk og stenkast i det palæstinensiske Østjerusalem, at en tredjedel af alle togvogne de seneste måneder konstant har været ude af drift.

De palæstinensiske buschauffører beklager sig over, at politiet ikke tager problemet seriøst nok. Samtidig efterlyser en debattør i Haaretz, at der kommer vagter i busserne. Det ville i givet fald være en tilbagevenden til tilstanden under den anden palæstinensiske opstand, kaldet intifada, i begyndelsen af 2000'erne, hvor bevæbnede vagter overvågede buspassagererne. Her var busserne også centrum i konflikten, hvor de jævnligt var mål for palæstinensiske selvmordsbombere.