Julereklame med korsfæstet fotomodel forarger

En lotteri-reklame med en tysk fotomodel, der i en letpåklædt udgave optræder som den korsfæstede Jesus, vækker harme blandt tyske kristne. Bizart med kritik fra en kirke, som står bag hekseafbrændinger og pædofili, mener modellen

Sophia Thomalla, der her ses under en nylig indsamlingsevent for nødlidende børn, kalder kritikken af sit reklamefoto som korsfæstet Jesus bizar. –
Sophia Thomalla, der her ses under en nylig indsamlingsevent for nødlidende børn, kalder kritikken af sit reklamefoto som korsfæstet Jesus bizar. – . Foto: Jason Harell/Breuel-Bild/ddp images/dapd/ritzau.

Den korsfæstede Jesus hører jo egentlig påsken til, men ifølge internet-lotteri-virksomheden Lottohelden passer korset lige så godt til julen. I en julereklame for den helt store lotterigevinst hænger den 28-årige tyske fotomodel Sophia Thomalla på et kors, kun iført miniskørt og en stram top, og reklamen bærer teksten: ”Nu bliver julen endnu skønnere”.

Reklamen har vakt forargelse i tyske kirkelige kredse.

”Det er ikke engang kunst. Blot smagløst og dumt,” siger Thomas Sternberg, leder af Tyske Katolikkers Central- komité, til Tysklands største avis Bild.

Han påpeger, at andre kunstnere allerede har beskæftiget sig med at bryde religiøse tabuer, men på en langt mere intelligent måde.

”Det er ynkeligt, at et firma mener, at man kun kan skabe reklame ved at krænke religiøse følelser,” siger han.

I en artikel konstaterer Bild tørt, at reklamen er malplaceret:

”Jul og korsfæstelse? Det er børnelærdom: Kristne mindes, at Jesus blev hængt på et kors langfredag.”

Sophia Thomalla, som i øvrigt er tv-vært og kendt for at provokere og offentliggøre billeder af sig selv iført sexet undertøj, lagde fotoet af korsfæstelsen på sin profil på det sociale medie Instagram med ordene:

”Temmelig bredt kors til en kvinde med så slank en krop.”

Fotoet har fået flere end 40.000 ”synes godt om” og 3000 kommentarer, som er blandede. Mange forsvarer hende, mange er forargede.

”Smagløst … skam dig,” skriver en, og en anden kommenterer:

”Egentlig finder jeg din provokerende stil god, men i det her tilfælde er den smagløs, beklager, sådan noget går slet ikke!”

Den største sammenslutning af protestantiske kirker i Tyskland, EKD, udtaler sig ikke om reklamen, men EKD-rådets kulturkommissær Johann Hinrich Claussen kalder reklamen ”ynkværdig” ifølge den protestantiske nyhedstjeneste idea. Men kristne har efterhånden vænnet sig til ikke at lade deres følelser blive såret ”af sådan noget idioti” og er blot glade for at fejre jul, siger han.

Sophia Thomalla affejer kirkens kritik og kalder det ”bizart”, at hun bliver anklaget af selvsamme kirke, som er ansvarlig for ”mange henrettelser, korsfæstelser og hekseafbrændinger” i historien og for ”pædofile eskapader” i nyere tid, siger hun i talkshowet Maischberger på tv-kanalen ARD.

Men en tilsvarende reklame om muslimernes profet ville formentlig have ført til drabsforsøg på fotomodellen, lyder det i samme udsendelse fra Peter Hahne, tv-vært på kanalen ZDF og tidligere medlem af EKD-rådet.

”Hvis De havde gjort det samme med Muhammed, ville vi have haft en blomster-buket her, eller De ville være på dødslisten,” siger han.

”Der må dog være noget, der er bare en smule helligt for os,” siger Peter Hahne, og det kan han have ret i.

I hvert fald har næsten 24.000 læsere på avisen Die Welts hjemmeside stemt om, hvorvidt reklamen krænker religiøse følelser. 62 procent vælger svaret ”ja, reklamen er kun smagløs”, 28 procent vælger ”nej, reklamer lever af at bryde tabuer”, og 10 procent placerer sig midt imellem.

Alain Midzic, manager for Sophia Thomalla og pressetalsmand for firmaet Lottohelden, forklarer til det østrigske nyhedsmedie news.at, at korsfæstelsen skulle skabe fokus på, at verdens største lotteri for første gang finder sted i Tyskland.

”Dette lotteri finder eksempelvis sted i Spanien hver år omkring jul, kristendommens største fest. Der reklamerer man i forvejen altid med kristelige symboler for ’den store gevinst’. Hele byer deltager og drager på pilgrimsfærd til lotteriboderne,” siger han.

Sophia Thomalla forklarer til Bild, at hun ikke ønsker at krænke nogen, men at hun med en opvækst i Østtyskland ikke har et nært forhold til kirken. Om sin egen tro siger hun:

”For mig er tro ikke noget, som kun er tilladt, hvis det bærer et religiøst stempel. Jeg tror på mig selv, og jeg tror på karma.”