Franciskaner-munk er verdens bedste lærer: ”Jeg ser, hvor lovende de unge mennesker er”

En katolsk kenyansk lærer har formået at løfte niveauet på en fattig landsbyskole så højt, at eleverne nu vinder priser i videnskabskonkurrencer

Det var en glad og stolt Peter Tabichi, som i går kom hjem til en heltemodtagelse i Kenyatta-lufthavnen i Kenyas hovedstad, Nairobi, efter at have modtaget prisen som verdens bedste lærer ved en ceremoni Dubai. –
Det var en glad og stolt Peter Tabichi, som i går kom hjem til en heltemodtagelse i Kenyatta-lufthavnen i Kenyas hovedstad, Nairobi, efter at have modtaget prisen som verdens bedste lærer ved en ceremoni Dubai. – . Foto: Tony Karumba/AFP//Ritzau Scanpix.

Peter Tabichi tror fuldt og fast på, at Afrikas børn og unge går en lysere fremtid i møde. Det gør den 36-årige skole-lærer på trods af, at skolen, han underviser på i det vestlige Kenya, både mangler lærere og undervisningsmaterialer samt har en tårnhøj klassekvotient på 58.

At skolens 400 elever kun har adgang til en eneste computer – der ikke kan kobles til internettet – kan heller ikke holde Peter Tabichis optimisme nede:

”Jeg ser, hvor lovende de unge mennesker er. Deres nysgerrighed, talent, intelligens og tro,” siger han til BBC.

Og det er eleverne, Peter Tabichi tilskriver æren for, at den britiske velgørenheds- organisation Varkey-fonden sidste weekend kårede ham som den bedste lærer i verden blandt 10.000 nominerede i 179 lande.

Fysik- og matematiklæreren er dog også selv bemærkelsesværdig.

Peter Tabichi tilhører den katolske franciskanerorden, der byder munkene at leve i fattigdom. Konsekvent forærer kenyaneren derfor 80 procent af sin løn til de talrige fattige elever på den offentlige skole, så de kan købe skoleuniformer og bøger.

90 procent af skolens elever kommer fra fattige familier, og forældreløshed, børneægteskaber, stofmisbrug og teenagegraviditeter hører med til billedet, fortæller Peter Tabichi til den britiske avis The Guardian.

Peter Tabichi har insisteret på at give eleverne på Keriko Mixed Day Secondary-skolen i landsbyen Pwani i Rift Valley-regionen nordvest for hovedstaden, Nairobi, en reel chance.

Han har blandt andet udvidet skolens såkaldte videnskabsklub og startet en talentudviklingsklub for elever med særlig tæft for fysik, kemi og matematik. Peter Tabichi hjælper eleverne med at undersøge og udvikle idéer til projekter, der indtil videre har indbragt skolens elever flere priser i både kenyanske og internationale videnskabskonkurrencer. En af priserne fik eleverne for at have udviklet en måde at udvinde energi fra den lokalt voksende plante, sisal, på.

Peter Tabichis arbejde foregår dog ikke kun på skolen. Jævnligt tager han på hjemmebesøg hos de familier, hvor døtrene eller sønnerne er tæt på at droppe ud af skolen. Og han forsøger ”at ændre tankegangen i de familier, der forventer, at deres døtre gifter sig unge”, fortæller han til BBC.

I motivationen for at give prisen til Peter Tabichi har dommerne blandt andet vægt på, at hans arbejde har forbedret elevernes præstationer ”dramatisk”.

Skolens knappe ressourcer er heller ikke nogen undskyldning for ikke at opelske elevernes opfindsomhed og evner, mener verdens bedste lærer.

”For at være en rigtig god lærer må du være kreativ, omfavne teknologien og benytte moderne undervisningsmetoder. Du må handle mere og tale mindre,” siger Peter Tabichi til den kenyanske avis The Daily Nation.

Med prisen følger en million dollars, svarende til 6,6 millioner kroner, som Peter Tabichi vil bruge på at forbedre forholdene på Keriko-skolen og på mad til de fattige i området.