Kristne præster tager Scientology til sig

Flere kristne kirker i Florida, USA, er begyndt at bruge metoder fra den omstridte organisation Church of Scientology

Kristne præster i USA bruger metoder fra den omstridte organisation Scientology. –
Kristne præster i USA bruger metoder fra den omstridte organisation Scientology. –. Foto: .

Flere kristne menigheder særligt i fattige byområder i Florida, USA, har nu vendt sig til Church of Scientology for at få hjælp.

Scientology dyrker hverken Gud eller Jesus Kristus, og Scientology har ofte været omgærdet af kontroverser og kritik af organisationens aggressive rekrutteringsmetoder, så hvad får kristne præster til at favne en del af Scientologys lære?

Præsterne holder stadig fast i det kristne budskab, men når det handler om at omsætte tro til praksis, hjælper det at låne fra Scientology, forklarer to præster til tv-stationen CNN.

Det er blandt andet Scientologys arbejde med rehabilitering af stofmisbrugere, som inspirerer de kristne præster. Og ikke grundlæggeren L. Ron Hubbards lære om sjælens udødelighed og åndelige kræfter.

- Jeg leder efter løsninger, og de mennesker, jeg hjælper, spørger mig ikke hvem L. Ron Hubbard er, fortæller McLaughlin, en scientolog, som arbejder med stofmisbrugere, og fortsætter:

- Ved du, hvad de siger? De siger, "tak Gud".

Det, der sker i Scientologys rækker, er dog langt mere ildevarslende, mener Scientology-eksperten Rick Ross. Han advarer om, at en bred accept gør det nemmere for Scientology at opnå det egentlige mål - at hverve nye medlemmer.

- Deres håb er, at folk gennem disse programmer bliver mere interesseret i L. Ron Hubbard, og hvad han ellers har at tilbyde, og det vil før eller siden føre dem til Scientology, siger han.
 
Scientology blev grundlagt i 1950 af science fiction-forfatteren L. Ron Hubbard. Scientology lærer deres disciple, at de er udødelige, åndelige væsener, og Scientology tror ikke på den kristne Gud.