Prøv avisen

Indiske kvinder kræver religiøs ligestilling

Kvinder står på række i den indiske by Kochi som del af en angiveligt 620 kilometer lang kvindelig menneskekæde. De demonstrerer for ligestilling, og for at vise deres støtte til en højesteretsafgørelse, der giver dem adgang til et hinduistisk tempel i Kerala-delstaten. – Foto: Prakash Elamakkara/Ritzau Scanpix

Kvinder i Indien udløser uro ved at trodse ældgamle traditioner for at få adgang til hinduistisk tempel, der historisk er forbeholdt mænd

Det er tre måneder siden, at en indisk kvinde forsøgte at nærme sig Sabarimala Ayyappa-templet i den syd-indiske delstat Kerala. Hun blev kørt i en bil og eskorteret af lokale politifolk, men det var langtfra nok. Vrede menneskemængder smadrede bilens ruder med sten, og til sidst måtte bilen vende om.

I flere århundreder er hinduistiske mænd draget på pilgrimsfærd gennem junglen og har besteget templets 12 gyldne trin til ære for templets gud Ayyappa. En guddom, der ifølge traditionel hinduisme lever i cølibat, og som kvinder i den fødedygtige alder derfor er forment adgang til.

I september sidste år bestemte den indiske højesteret dog, at den praksis er diskriminerende, og siden har op imod 12 kvinder forgæves forsøgt at besøge templet, hvor ophidsede demonstranter har holdt vagt siden retsafgørelsen. Først onsdag morgen lykkedes det for to kvinder at komme ind ad templets personaleindgang med hjælp fra en politieskorte.

Det har ført til voldelige demonstrationer i hele området. En person er omkommet og mindst 15 såret, mens skoler er lukkede og offentlig transport sat i bero. Demonstranterne er primært konservative hinduer, som mener, at afgørelsen fra højesteret er et angreb på hinduistiske værdier.

Erik Reenberg Sang, lektor emeritus med speciale i klassisk hinduisme og politik i det moderne Indien, forklarer, at det pågældende tempel har en særstatus i hinduismen og er omgivet af maskuline traditioner:

”De er meget ekstreme omkring kvinder i netop det tempel. Der er en machokultur omkring det, fordi det ligger langt ude i junglen, og mændene traditionelt har skullet gå sammen i grupper gennem en farlig del af junglen for at komme derhen. Derudover spiller religionen jo en rolle, fordi menstru-erende kvinder ifølge hinduismen er urene, og fordi de er så ekstreme i dette tempel, har de haft alle kvinder bandlyst.”

Kvinders position i det indiske samfund har længe været fremhævet i lidet flatterende opgørelser. Selvom ligestilling mellem kønnene er nævnt i den indiske forfatning, ligger landet som nummer 108 ud af 149 i en rapport fra organisationen World Ecomic Forum, der måler ligestilling i lande med voksende økonomier. I januar sidste år viste en anden rapport fra den indiske regering, at selvom kønsselektion ved abort er forbudt ved lov, sker det stadig i så stor stil, at der mangler over 63 millioner kvinder, som ellers ville være blevet født. I juni fik Indien også titlen som verdens farligste land for kvinder af velgørenhedsfonden Thomson Reuters Foundation, blandt andet på grund af høje forekomster af vold og seksuelle overgreb.

Men der er alligevel små fremskridt, lyder det fra Sonja Salminen, etnograf med speciale i Indiens kultur og religion.

”Der findes piger i dag, som opdrages til at blive stærke og modige, og ligestillingen er jo anderledes fra familie til familie og fra storby til landsby. Men helt overordnet er Indien ikke et godt sted for kvinder, og så længe de har kastesystemet og den stærke præference for drengebørn, er der ikke ligestilling,” siger hun.

Hun er på ingen måde overrasket over de seneste uroligheder i Kerala-delstaten. Ifølge Sonja Salminen er det et område, der i modsætning til de nordlige delstater i Indien siden 1960’erne har sørget for, at piger kom i skole. Og det er også her, at den første kvindelige højesteretsdommer blev udnævnt i 1989.

”Man plejer at sige om delstaten Kerala, at den kan vise resten af Indien vej i forhold til ligestilling. Og generelt finder moderne indiske kvinder sig ikke i opdelingen af kønnene,” siger hun.

Dagen før de to kvinder fandt vej til Sabarimala-templet, havde kvinder i Kerala samlet sig i en angiveligt 620 kilometer lang menneskekæde for at protestere imod, at de trods højesteretsdommen stadig ikke har fri adgang til templet.

Sonja Salminen er dog usikker på, om det er vejen frem for ligestilling at tage til templet, som de to kvinder gjorde onsdag morgen.

”Det er en provokation, som både forstyrrer mænds og kvinders religiøsitet og spiritualitet, for der er kvinder såvel som mænd, der tror på at, kvinder i den menstruerende alder skal holdes uden for templet,” siger hun.