Prøv avisen

Langt flere tsunamibørns fremtid ødelagt

Fremtiden ser tung ud for Japans børn. Af erfaring ved Red Barnet, at børnene vil få efterreaktioner mange år frem. Angst, flashback og manglende vilje til at spise og sove vil påvirke deres udvikling og skolegang. Foto: Christian Lindgren.

Især børnene bliver mærket af de livs-truende katastrofer i Japan, der på sigt påvirker deres udvikling markant

Tsunamibørnenes fremtid ser sort ud. Og der er tale om mange flere børn end først antaget. Det siger vicedirektør i Red Barnet, Jonas Keiding Lindholm.

"Det var uklart, hvor stort et område af Japan, flodbølgen havde ædt sig ind på. Det viser sig, at det er større end først antaget, og at vi taler over 20.000 døde i hvert fald. Det er tal, som ingen af os kunne forudse," siger Jonas Keiding Lindholm.

LÆS OGSÅ: Drikkevand i Tokyo er usundt for spædbørn

"Så på den ene side er omfanget blevet klarere for os de seneste par dage. Men vi ved af erfaring, at det enkelte individ altid vil være stærkt berørt af den her slags katastrofer. Vi var bare usikre på, hvor mange der var tale om."

Red Barnet arbejder i de evakueringscentre, som de japanske myndigheder har etableret overalt i berørte områder.

For nylig har organisationen fået øje på en gruppe mennesker nord for Sendai, som man ellers ikke troede var berørt af katastrofen.

Især børnene er og bliver hårdt ramt psykisk. Også langt ud i fremtiden.

"Det ser sort ud, for at sige det ligeud. Det er børn, der har været meget stærke og livstruende oplevelser igennem, hvor de har mistet alt, hvad der definerer dem: alt fra familiemedlemmer til legetøj," fortæller Jonas Keiding Lindholm.

"Al den tryghed, de kender til, er blevet fjernet fra dem. Og der er ikke nogen udsigt til, at det bedres på kort sigt," siger han videre.

Børnene vil tilbage i skolen, der starter i april, men det er der ikke meget, der tyder på, at de vil kunne.

Af erfaring ved Red Barnet, at børnene vil få efterreaktioner mange år frem. Angst, flashback og manglende vilje til at spise og sove vil påvirke deres udvikling og skolegang.

"Ingen børn, ligegyldigt hvilket land de bor i, er rustet til den slags oplevelser," slutter Jonas Keiding Lindholm. /ritzau/