En grøn revolution breder sig i det katolske Frankrig

Et hyrdebrev om beskyttelsen af Guds skaberværk, som pave Frans udsendte i 2015, har inspireret især yngre franske katolikker til at sætte radikalt spørgsmålstegn ved vækstsamfund og overforbrug. Også biskopperne diskuterer nu økologi og bæredygtighed

Foreløbig 500 kirker har tilsluttet sig et miljøcharter om bæredygtighed. Laudato Si-grupper er blevet dannet i stort set alle stifter med det formål at analysere hyrdebrevet og omsætte det i praktisk handling.
Foreløbig 500 kirker har tilsluttet sig et miljøcharter om bæredygtighed. Laudato Si-grupper er blevet dannet i stort set alle stifter med det formål at analysere hyrdebrevet og omsætte det i praktisk handling. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix.

Fem år efter at pave Frans udsendte hyrdebrevet Laudato Si om den katolske kirkes rolle i klima- og miljøkrisen i 2015, begynder en grøn revolution at brede sig i det katolske Frankrig.

Mange katolske kredse var skeptiske over for hyrdebrevets kritik af økonomisk vækst og opfordringer til nøjsomhed og materiel askese. Men tonen har ændret sig, vurderer Dominique Lang, præst, journalist ved det katolske tidsskrift Le Pelerin og forfatter til bogen ”Génération Laudato Si”.

I november sidste år var klimakrisen og Laudato Si hovedemnet for den franske bispekonferences møde i Lourdes. Og her i efteråret er det økologisk landbrug og sunde fødevarer, der skal diskuteres på ærkebiskoppernes møde.

”Laudato Si kunne være endt som så mange andre pavelige tekster, som ingen rigtig beskæftiger sig med. Men de kirkelige ledere, som alle tilhører den ældre generation, er blevet overhalet indenom af unge og yngre katolikker, som har antændt en grøn revolution i den katolske kirke. De har brugt Laudato Si som anledning til at sætte klimaet og miljøet på dagsordenen med teologiske argumenter,” siger Dominique Lang.

Det har ført til initiativet Eglise Verte (grøn kirke), hvor foreløbig 500 kirker har tilsluttet sig et miljøcharter om bæredygtighed. Laudato Si-grupper er blevet dannet i stort set alle stifter med det formål at analysere hyrdebrevet og omsætte det i praktisk handling. Og et halvt hundrede kristne økologiske steder er skudt op over hele landet.

”Det er steder, hvor man aktivt forsøger at omsætte teorierne om bæredygtighed til virkelighed i en kristen sammenhæng. Det kan være kristne landmænd, der lægger bedriften om til økologisk brug på baggrund af respekten for skaberværket, eller det kan være klostre, som bliver økologiske. Og endelig kan det være kristne bofællesskaber, der sigter mod en levevis uden overforbrug,” siger Dominique Lang.

Han peger på, at Laudato Si med konceptet integraløkologi kombinerer kritik af markedsmekanismer og overforbrug med den kirkelige højrefløjs moralske kerneværdier om respekt for det menneskelige liv fra undfangelse til død.

”Begge tankesæt sættes ind i en bredere sammenhæng om respekt for skaberværket, der gælder både planetens overlevelse og bioetiske principper,” siger Dominique Lang.

Integraløkologi er blevet klangbund i en ny, konservativ bølge blandt unge og yngre katolikker for eksempel omkring tidsskriftet Limite (grænser).

Den 27-årige Fabrice Gagnant er skribent i Limite og en af de unge katolikker, som har engageret sig i den katolske klimakamp og fulgt pavens opfordring til en asketisk levevis.

”Integraløkologi går ud på at betragte skaberværket i sin helhed, både i den miljømæssige og den menneskelige, bioetiske dimension. Vi er blevet flasket op med forestillingen om, at hvis vi har lyst til noget, så skal vi da gøre det. Men denne grænseløse frihed både økonomisk og moralsk har kørt samfundet af sporet,” siger Fabrice Gagnant.

På den kirkelige venstrefløj er man mere skeptisk over for den morallære, de unge konservative katolikker uddrager af integraløkologien.

”Vi foretrækker at tale om social og solidarisk økologi, blandt andet for at holde døren åben til lgbt- og andre grupperinger, som har forkastet af traditionel katolicisme,” siger Alexandre Sokolovitch fra det økologiske, kristne Goschen-fællesskab nær Dijon.