Prøv avisen

Lille gris støder tyskerne

I bogen søger en lille pattegris og et pindsvin svar på, hvem Gud er hos en rabbiner, en imam og en biskop. - Foto: Picasa 2.0

Det tyske familieministerium ville forbyde en børnebog om vejen til Gud, men de tyske mediekontrolmyndigheder afviser et forbud med den begrundelse, at blasfemi ikke er skadeligt for ungdommen

Den tyske børnebog Wo bitte gehts zu Gott? fragte das kleine Ferkel (Hvilken vej fører til Gud, spurgte den lille gris) har på det seneste fået Tyskland til igen at diskutere, hvor grænserne går for kunstens omgang med religion.

I bogen søger en lille pattegris og et pindsvin svar på, hvem Gud er hos en rabbiner, en imam og en biskop. Rabbineren gør de to dyr bange med historien om syndfloden, biskoppen skælder dem ud, fordi de spiser nogle oblater, og til sidst jager en gruppe rasende muslimer dyrene ud af en moské, fordi de er såkaldt urene dyr.

Det tyske familieministerium ville have bogen forbudt for børn, fordi teksten efter ministeriets mening var antisemitisk og samtidig foragtelig over for de tre religioner. De tyske mediekontrolmyndigheder har imidlertid netop afvist at forbyde bogen med den begrundelse, at blasfemi ikke er skadelig for ungdommen.

Helge Nyncke, der har lavet tegningerne til bogen, er lettet over afgørelsen.

Takket være dommen er det endelig blevet tilladt at være kritisk over for religioner i børnebøger, siger han til den tyske avis Die Welt.

Stephan Kramer, generalsekretær i Jødernes Centralråd i Tyskland, giver medie-kontrolmyndighederne ret i, at teksten ikke er antisemitisk, men kalder alligevel bogen for ækel og farlig. Han er overbevist om, at det meget vel kan være skadeligt for børn og unge at læse en bog, der krænker menneskers religiøse følelser.

Petra Bahr, der er teolog og den evangeliske kirkes ordfører for kulturelle anliggender i Tyskland, foretrækker dog en offentlig diskussion om bogen i stedet for et forbud. Samtidig råder hun til mere eftertænksomhed.

Vi risikerer at ende med statslig censur, og censur er frihedens værste fjende. I stedet for at lade sårede religiøse følelser være målestokken for debatten om religion i medierne burde vi hellere forsøge at diskutere indholdet af de sager, der har med blasfemi at gøre, siger hun.

Efter hendes mening er blasfemidebatten i Europa ved at kamme over.

Der er en tendens til oftere og oftere at bruge ordet skandale, når der tales om kunstens omgang med religion. Det er nok at sige, at man kan blive krænket, og straks er skandalen der, siger Petra Bahr til det kristne magasin Zeitzeichen.

Hun har bemærket en stigende lyst til skandale lige siden den første debat om Jyllands-Postens Muhammed-karikaturer.

Den samme udvikling har religionsforsker Gerhard Neumann iagttaget.

Efter de uroligheder, der fulgte i kølvandet på Muhammed-karikaturerne, er flere grupper, både kristne og muslimske, begyndt at kræve hårdere straffe for blasfemi, siger han.

dachs@kristeligt-dagblad.dk

I en ny tysk bog søger en lille pattegris og et pindsvin svar på, hvem Gud er hos en rabbiner, en imam og en biskop. -