Livsvigtig jordnøddemos er også ramt af krigens konsekvenser

Højere priser på pulvermælk, olie og jordnødder har ramt en vigtig del af nødhjælpen i udsatte lande.

Den særlige jordnøddemos kan betyde forskellen mellem liv og død for underernærede børn. (Arkivfoto).
Den særlige jordnøddemos kan betyde forskellen mellem liv og død for underernærede børn. (Arkivfoto). Foto: Siegfried Modola/Reuters.

En særlig jordnøddemos, der er livsvigtig i sultramte områder, er blevet både dyrere og sværere at producere som følge af krigen i Ukraine.

Det siger børne- og nødhjælpsorganisationen Unicef.

Mosen bruges blandt andet i Østafrika, der er hårdt plaget af tørke og sult.

Den er fyldt med vitaminer, mineraler og kalorier og kan betyde forskellen mellem liv og død for underernærede børn.

Det fortæller Susanne Dahl, som er generalsekretær i Unicef Danmark.

- Jordnøddemosen er en meget, meget vigtig kur mod livstruende underernæring, så vi har kuren, logistikken og kapaciteten i Unicef til at hjælpe børnene. Men vi står i en katastrofal situation med stigende priser og samtidig en stagneret donationsvillighed.

- Det er uendeligt tragisk, for flere vil dø, også selv om det kunne have været undgået, siger hun til Ritzau.

Ifølge Unicef er det krigen i Ukraine, der giver store udfordringer i det østlige Afrika. Unicef står for indkøb af knap 80 procent af verdens såkaldt ready-to-use therapeutic food (RUTF) som eksempelvis jordnøddemosen.

Ukraine er normalt en stor eksportør af solsikkeolie, hvede og andet korn.

Krigen har påvirket prisen på og tilgængeligheden af basisfødevarer. Den har også påvirket forsyningskæder, der i forvejen var ramt af coronakrisen.

Det er stigende priser på pulvermælk, vegetabilsk olie og jordnødder, der har fået prisen på jordnøddemos til at stige. Det oplyser Christine Rudert, ernæringsrådgiver for Unicef i det sydlige og østlige Afrika.

Også materialerne, der bruges til emballage, er blevet sværere at få fat i og dyrere, oplyser hun. Og det hele kan mærkes hos Unicef.

- Prisen er helt sikkert steget, og det påvirker vores ordrer, siger hun.

Unicef køber 49.000 ton RUTF hvert år.

Det franske selskab Nutriset har hævet prisen på sit mest populære RUTF-produkt, Plumby'Nut, to gange i løbet af det seneste år.

Senest skete det i maj, hvor prisen blev hævet med 13 procent. Prisen på produktet er samlet set steget med 23 procent siden maj 2021.

Ifølge Susanne Dahl vurderer FN, at omkring 5,7 millioner børn på Afrikas Horn er undernærede. Generalsekretæren fortæller, at Unicef især har fokus her, hvor det står meget slemt til.

Hun understreger, at børnene i Ukraine også fortjener hele verdens opmærksomhed. Men krigen må også ses i et større perspektiv.

- For nok er krigshandlingerne barske isoleret set i Ukraine, men selve konsekvenserne af dem rækker ud over landets grænser og helt til Afrikas Horn, siger hun.

/ritzau/AFP