Prøv avisen

Mormoner vil ikke længere kaldes mormoner

- Vi ved, at det bliver en udfordring at ændre en over 100 år gammel tradition, fortæller Russell M. Nelson, præsident for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. (Arkiv) Foto: George Frey/Reuters

Mormonkirken har fået nok. Nu vil den omtales med det officielle navn Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Det siger kirkens præsident, Russell M. Nelson

Indtil nu har kirken og dens medlemmer i daglig tale været omtalt som mormonkirken og mormoner. Men det skal nu være slut.

Kirkens præsident, Russell M. Nelson, meddeler i en officiel erklæring, at kirken fremover skal kaldes det officielle navn.

- Gud har i mine tanker påvist vigtigheden af kun at bruge det navn, Han har åbenbaret for sin kirke, "Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige", siger Nelson i erklæringen.

Det betyder, at ordet mormon fremover kun bruges om Mormons Bog eller historiske sammenhænge. Foruden det fulde navn kan også Jesu Kristi Kirke bruges om kirken og Sidste Dages Hellige om kirkens medlemmer.

Det er ifølge Patrick Mason, religionsprofessor og formand for mormonstudier ved Claremont Graduate University i USA, ikke uden grund, at kirken skifter navn.

- Kirkens ledelse har altid været bekymret for, at navnet har sløret den fundamentale kristne natur, som kirken og religionen har, fortæller Mason til CNN.

Betegnelse mormoner er i folkemunde blevet brugt om alle, der dyrker religionen. Det gælder også dem, der har dannet nye grene, hvor flerkoneri - kendt som polygami - praktiseres.

Men det er noget, som kirken gerne vil tage afstand fra.

- Den traditionelle kirke har i mere end 100 år forsøgt at distancere sig fra dem, der praktiserer polygami. Kirken vil ikke have, at de to grupper forveksles med hinanden, siger Mason.

Ifølge kirkens præsident skabte erklæringen, der udkom tidligere på måneden, et værre postyr, skriver nyhedsmediet Good4Utah. Ifølge Nelson er det ikke en navneændring, men en navnekorrektion.

- Medierne vil tro, at vi kasserer navnet. Det gør vi ikke. Vi vil bare være korrekte med brugen af det. Mormon var en mand. Han var en profet. Vi ærer ham og værdsætter bogen, der bærer hans navn. Vi taler om navnet på kirken, fortæller Nelson til Good4Utah.

Nogle medlemmer af kirken tror ikke på, at alle uden for kirken vil følge de nye retningslinjer, men de vil i hvert fald selv gøre deres.

- Jeg tror ikke, det vil stoppe vores venner uden for kirken i at bruge øgenavnet, men medlemmer af kirken vil fremover gøre en større indsats for at følge retningslinjerne, fortæller Richard E. Bennett, professor i kirkehistorie ved Brigham Young University, til New York Times.

Kirken vil i løbet af de næste par måneder opdatere hjemmesider og materialer, hvor det tidligere navn fremgår.

Allerede nu kan kirkens retningslinjer for navnebrugen ses på dens hjemmeside.

Hvad der kommer til at ske med brugen af mormon i blandt andet koret Mormon Tabernacle Choir, reklamekampagnen "I'm a Mormon" og mediet Mormon Channel er uvist.

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige blev grundlagt i 1830 i den amerikanske by New York af Joseph Smith Jr.

Smith fik en åbenbaring fra en engel, der ledte ham hen til nogle stentavler, som han efterfølgende oversatte til Mormons Bog.

I 1847 slog Smiths efterfølger, Brigham Young, og en gruppe følgesvende sig ned i Salt Lake i delstaten Utah, og dannede det, vi i dag kender som Salt Lake City. Byen danner også ramme om kirkens hovedkvarter.

/ritzau/