Mormoner ændrer i grundlæggerens bog

En enkelt tilføjelse i den seneste udgave af Mormons bog piller ved en af mormon-samfundets vigtigste teorier. En indrømmelse over for videnskaben, mener professor

Medlemmer af "Jesu Kristi Kirke af de Sidste Dages Hellige" har ikke problemer med, at der er ændret i grundlæggeren Joseph Smiths hellige bog. Her ses et mormontempel fra Utah.
Medlemmer af "Jesu Kristi Kirke af de Sidste Dages Hellige" har ikke problemer med, at der er ændret i grundlæggeren Joseph Smiths hellige bog. Her ses et mormontempel fra Utah. Foto: Pixabay.

Tilføjelsen af et enkelt ord i den seneste udgave af Mormons bog fra 2006 kan være et signal om mormonernes store indrømmelser over for videnskaben.

Udvander teori

I forordet til en tidligere udgave af bogen hedder det, at lamanitterne, et folk som stammer fra Israel, er forfædre til Amerikas indfødte.

Men i den seneste udgave hedder det, at lamanitterne kun er "blandt" indianernes forfædre, skriver religionnewsblog.com.

Perfekte læresætninger

Mormons bog, som er en af mormonernes fire hellige bøger, er ifølge trossamfundets grundlægger, Joseph Smith, uangribelig.

Bogen indeholder en række teorier og læresætninger, som mormon-teologien bygger på - blandt andet teorien om Amerikas rødder i Guds eget land.

Videnskab modbeviser teori

Der findes bare ikke videnskabelige beviser for, at teorien holder stik, lyder det fra det kristne forskningscenter Institute for Religious Research, som mener, at de amerikanske indianere har rødder i Asien.

Charles Barfoot, professor i religiøse studier ved Arizona State University, mener, at mormon-teologien tvinges til at gøre indrømmelser i kølvandet på, at debatten mellem videnskab og religion tager til.

Indrømmelse til videnskaben

"Den nye formulering er dybest set en indrømmelse over for videnskaben", siger Barfoot, som betragter mormonernes tro som en "progressiv åbenbaring" med mulighed for justeringer.

Mens tilhængere af mormon-troen ikke tillægger den lille ændring nogen betydning, er tonen hårdere fra det tidligere mormon-medlem
Kathleen Phair-Jones.

Kritik fra eks-mormon

Hun er opdraget som mormon, men brød med trossamfundet som voksen og hjælper nu andre, som ønsker at gøre det samme.

Kathleen Phair-Jones mener, at ændringen i Mormons bog er politisk motiveret og skal få trossamfundet til at virke mindre kontroversiel og mere åben over for videnskaben - særligt i en tid, hvor mormonerne samfår opmærksomhed ved den republikanske præsidentkandidat, mormonen Mitt Romney.

"Det var en af mormonernes læresætninger, og det er fuldstændigt upålideligt af dem at sige, at det ikke har den store betydning", siger hun.

Mormon-samfundet, som officielt hedder "Jesu Kristi Kirke af de Sidste Dages Hellige", er et verdensomspændende trossamfund, der hævder at have 12 millioner medlemmer.