Prøv avisen

Muslimer vrede over terror i fyrværkeri-reklame

Foto: Screendump

En hollandsk oplysningsfilm viser islamiske terrorister med selvmords-fyrværkeri om livet. Ufølsomt, mener muslimer, som henviser til de irakiske ofre for selvmordsbomber

Hollandske muslimer har set sig vrede på landets regering på grund af en reklame, som oplyser om sikker brug af fyrværkeri.

Reklamen portrætterer på komisk vis en islamisk militant organisation, som kalder sig Befrielseshæren imod Frihed, og ligner - næsten - til forveksling en videooptagelse af islamiske ekstremister.

Selvmords-fyrværkeri
Skuespillerne i reklamen bærer selvmordsveste lavet af fyrværkeri og taler arabisk med en kraftig irakisk accent, skriver guardian.co.uk.

Og det er blevet for meget for hollandske muslimer, som mener, at reklamen er ufølsom og fremstiller et negativt og stereotypt billede af muslimer.

Negativt billede af muslimer
- Hvad håber man at opnå ved at fremstille negative stereotyper af muslimer i en fyrværkeri-reklame, siger Saad Saraf, leder af Media Reach Advertising, som specialiserer sig i multikulturel markedsføring.

- Er producenterne klar over, at skuespillerne i reklamen taler med irakisk accent, siger Saad Saraf, som selv er fra Irak.

Tusindvis dræbt i Irak
Flere tusinde irakere er dræbt af selvmordsbomber i Irak, og derfor er det helt upassende at gøre nar af de militante ekstremister, mener han.

- Med de aktuelle forhold i Irak og de mange tab af menneskeliv på grund af selvmordsbomber, må jeg spørge, hvad de dog tænker på, siger Saad Saraf.

Muslimsk råd griner
Storbritaniens Muslimske Råd mener dog ikke, at reklamerne er synderligt krænkende - tværtimod.

- Jeg synes, de var nogle meget morsomme oplysningsfilm, siger Inayat Bunglawala, rådets assisterende generalsekretær, efter at have set reklamerne.

- Der er selvfølgelig altid nogen, der mener, at den slags er dårlig smag, men jeg mener, at det blev gjort på en sjov og munter måde og med en klar oplysningsværdi.

Vil fange unges opmærksomhed
Ifølge det kreative firma Selmore, som står bag reklamerne, handler det ganske enkelt om at fange unge hollænderes opmærksomhed.

- Vi havde behov for at opnå så stor gennemslagskraft som muligt med denne kampagne. Det er en udfordring, fordi budskabet om at være ansvarlig ikke trænger igennem, og fordi det gentages år efter år, siger Poppe van Pelt, kreativ partner i Selmore. 

- Men jeg tror helt sikkert, at vi i år vil nå igennem til dem, siger han.