Muslimske børn i Spanien får antiradikalisme på skoleskemaet

Undervisning i antiradikalisme bliver en del af faget ”Islamisk Religion”. To sociologer er skeptiske over for, om det kan medvirke til at forhindre terrorattentater

Valgfaget ”Islamisk Religion” indføres i de spanske skoler fra næste skoleår. I en tredjedel af Spaniens 17 selvstyrende regioner undervises der allerede i faget fra 1. klasse. Modelfoto.
Valgfaget ”Islamisk Religion” indføres i de spanske skoler fra næste skoleår. I en tredjedel af Spaniens 17 selvstyrende regioner undervises der allerede i faget fra 1. klasse. Modelfoto. .

Den 11. marts 2004 skete det værste terroranslag på europæisk grund i Madrid, hvis Lockerbie-flyattentatet i Skotland ikke tælles med. I morgenmyldretiden sprængte terrorister med tilknytning til al-Qaeda fire S-tog fyldt med passagerer i luften. 191 mennesker omkom og omkring 2000 blev såret. Siden har Spanien diskuteret, hvordan nye terrorangreb kan forebygges. En måde kan måske være at undervise børn af muslimske forældre i tolerance og antiradikalisme.

Det er i hvert fald ét af formålene med det nye valgfrie fag ”Islamisk Religion”, som skal indføres i de spanske skoler fra næste skoleår. I en tredjedel af Spaniens 17 selvstyrende regioner undervises der allerede i faget fra 1. klasse.

Men nu indføres det i hele landet også fra 8. klasse, hvor der især vil blive lagt vægt på at give eleverne ”strategier til at øge bevidstheden omkring, forudsige, opdage og forebygge alle former for vold, især terrorvold”.

Den Islamiske Kommission i Spanien, CIE, som er det øverste organ for landets cirka en million muslimer, har udformet faget og forberedt 12 lærebøger.

”Det er vigtigt, at børn og unge bliver bevidste om, at de uhyrligheder, terrorister begår, strider mod essensen i islam, der tværtimod handler om at beskytte liv,” siger formanden for CIE, imam Riay Tatary, til nyhedsbureauet Europa Press.

I den nordspanske provins Soria har formanden for det lokale islamiske samfund tiltro til, at faget kan medvirke til at forhindre radikalisme.

”Ikke alle forældre har tid til eller baggrund for at undervise deres børn i værdier og menneskerettigheder. Dem, der har begået de seneste attentater i Europa, er unge, der er født og opvokset i Europa, og som ikke har modtaget nogen form for undervisning i, hvad islam reelt er. De har fået kontakt med radikale fanatikere via internettet og troet, at det var islam, men det er det ikke,” siger Ahmed el-Boutaybi til dagbladet ABC.

Muslimerne i Spanien har ventet i mere end 20 år på tilladelse fra regering og myndigheder til at tilbyde undervisning i islam i de offentlige skoler.

Blandt spanske sociologer er der imidlertid skepsis over for det nye fag.

”Det er bedre end ingenting, men det er ikke nogen god løsning. Alle børn og unge, og ikke kun muslimer, har brug for at blive undervist i tolerance og få kendskab til alle de store religioner, kristendom, jødedom, islam og hinduisme,” siger Rafael Diáz-Salazar, professor i sociologi og religion ved Madrids største universitet, Complutense.

Sociolog Lorenzo Cachón Rodríguez mener, at det er forhastet at tro, at alene indførelsen af faget vil få ind- flydelse på antallet af terror-attentater:

”Men det er godt, at den offentlige skole indfører det, fordi det vil give de unge muslimer mulighed for at diskutere med andre ikke-muslimske unge, hvad islam er og frem for alt, hvad det ikke er.”