Når grøn omstilling giver sort samvittighed: Elbilers batterier produceres under slavelignede forhold

Mineralet kobolt bruges i fremstillingen af batterier til elbiler, men i DR Congos ofte kinesisk-ejede koboltminer udsættes arbejderne for vold, overgreb og grov udnyttelse

Congolesiske minearbejdere bakser med at hente sække med kobolt op fra undergrunden i Kolwezi i DR Congo.
Congolesiske minearbejdere bakser med at hente sække med kobolt op fra undergrunden i Kolwezi i DR Congo. Foto: Ashley Gilbertson/New York Times/Ritzau Scanpix

”Vi arbejdede hårdt, uden pauser, for 2,5 dollars (cirka 16,25 kroner) om dagen. Hvis du ikke forstod, hvad chefen sagde, slog han dig i ansigtet. Hvis du var ude for en ulykke, blev du fyret.”
Det fortæller André om de forhold, han arbejder under i en stor industriel koboltmine i Den Demokratiske Republik Congo.
Hans vidnesbyrd bliver gengivet i en rapport, som den britiske udviklingsorganisation Raid, Rettigheder og Ansvarlighed i Udvikling, udgav i begyndelsen af november, og som kigger nærmere på arbejdernes forhold i de store koboltminer.
Kobolt er et sølvblåt mineral, der især udvindes i DR Congo. Faktisk kommer hele 70 procent af verdens kobolt fra miner i det store centralafrikanske land, og André og hans titusindvis af kolleger får ikke mindre travlt i fremtiden.