Prøv avisen

Naser Khader: 'Mein Kampf' skal grines ihjel

Jeg mener, at Tyskland er ved at bevæge sig ud på en helt forkert vej ved at blive ved med at reagere med et forbud mod Hitlers Mein Kampf, skriver Naser Khader Foto: Cæciliie Philipa Vibe Pedersen.

Uanset om vi kan lide det eller ej, er Hitler og antisemitiske tanker genstand for en evig interesse, og jo mere man prøver at ignorere eller forbyde dem, jo mere overlader man scenen til fanatiske tilbedere

Udlands-kommentar

For mindre end en uge siden blev et signeret eksemplar af Hitlers to-binds selvbiografi Mein Kampf solgt på en auktion i Los Angeles for 350.0000 dollars (1,9 millioner kroner). Inden for samme uge udkom historikeren Morten Things bog Antisemitismens bibel, der er en gennemgang af historien om Zions Vises Protokoller. Zions Vises Protokoller udkom i 1903 og indeholder angiveligt hemmelige protokoller, som afslører en jødisk sammensværgelse, der går ud på, at jøderne har en plan om at overtage verdensherredømmet.

LÆS OGSÅ: Jødisk auktionshus sælger Hitler-værk

For god ordens skyld skal det nævnes, at dette er blevet afvist som et falsum. Ligesom Hitlers Mein Kampf har Zions Vises Protokoller været med til at danne grundlag for og retfærdiggøre antisemitiske tanker i så vel Europa og USA som i de arabiske lande i det 20. århundrede. Også Weekendavisens Poul Pilgaard Johnsen kunne for kort tid siden påvise, at omfanget af stjålne nazidokumenter fra Rigsarkivet er langt større end oprindeligt antaget. Interessen for antisemitiske tanker og nazistisk arvegods eksisterer altså i bedste velgående hos både fanatiske antisemitter og intellektuelle modstandere.

Når rettighederne til Hitlers Mein Kampf udløber næste år, forventer man, at bogmarkedet vil se mange nye eksemplarer af den bog. I Tyskland har det været forbudt at trykke bogen i dens fulde længde, dog har det ikke været forbudt at trykke uddrag. Den tyske delstat Bayern, der indtil nu har været indehaver af rettighederne, havde oprindeligt planer om at trykke bogen med forklarende og kritiske kommentarer, så den ikke kunne bruges til propaganda i forbindelse med de snart frigivne rettigheder. Denne plan blev dog opgivet, fordi man mener, en udgivelse vil forårsage umådelig stor smerte hos holocaust-overlevende. Det vil fortsat være ulovligt at trykke Mein Kampf i Tyskland, og man ønsker efter sigende at få den ind under terrorparagraffen. Det vil sige, at en eventuel udgiver vil kunne sigtes for terrorisme, hvis bogen udkommer på det tyske marked.

Jeg mener, at Tyskland er ved at bevæge sig ud på en helt forkert vej ved at blive ved med at reagere med et forbud. Følelsesmæssigt er det forståeligt, at landet har et behov for at vise, at det ikke tolererer nazistiske tanker eller holdninger, og at den del af fortiden ikke bør være en del af nutiden. Det er også forståeligt, at man ikke ønsker at såre overlevende fra holocaust. Men forbud og fortielse får konsekvenser. Jeg mener ikke, man kan tie det onde væk især ikke, når det fra næste år kan stå alle frit for at publicere en bog, der er så berømt og berygtet som Mein Kampf. Det er på tide, at Tyskland gør op med sin fortid og begynder at se fremad. Straf og fortielse vil kun gøre situationen meget værre. Hvis nogen vil læse Mein Kampf, kan Tyskland ikke forhindre det, uanset om der er forbud mod at trykke bogen eller ej. Især ikke med eksistensen af de moderne medier. Det tog mig mindre end to minutter at finde begge bøger online. Er det ikke bedre selv at styre processen end at overlade det til fanatiske antisemitter?

Efter min mening er både Mein Kampf og Zions Vises Protokoller af så dårlig kvalitet, at enhver kan se, hvor latterlige teksterne er. De, som finder mening i den type tekster, er allerede under stærk indflydelse af et i forvejen eksisterende jødehad. De bruger teksterne til at understrege deres argumenter, ikke til at udvikle dem ud fra. Teksterne skaber med andre ord ikke en ny Hitler. Skulle en ny Hitler dukke op, eksisterer han (eller hun) allerede. Er det så ikke bedre at grine vedkommende ud end at lade ham styre en undergrundsbevægelse?

Det er meget vigtigt at få mulighed for at diskutere og sætte sig ind i ethvert givent emne. Det er med til at fremme forståelsen og kan dermed også være med til at styrke en eventuel afstandtagen. Alle ved, at en bog bliver mere attraktiv af at blive forbudt, og jeg mener, at tyskerne er med til at give den et pust ved at få den ind under terrorparagraffen. Jeg har været i muslimske boghandlere og har set arabiske bøger, der er mindst lige så slemme som Mein Kampf, men de får ikke liv, for de fleste er fornuftige og gider ikke læse sådan noget smuds.

Holdninger skal bekæmpes med modargumenter, forbud splitter argumenter ad. Der er ikke tale om at bagatellisere Hitlers rolle i den aktuelle verden, det er et spørgsmål om, hvordan man bekæmper den.

Naser Khader er senior fellow ved Hudson Institute i Washington. Han er mellemøstekspert, samfundsdebattør, foredragsholder og forfatter med syrisk baggrund.