Prøv avisen

New York Times indrømmer reklamecensur

Her er den anti-katolske reklame, som startede debatten. Den blev trykt i New York Times 9. marts.

En anti-katolsk reklame blev trykt i New York Times 9. marts. Avisen nægtede efterfølgende at bringe en identisk anti-muslimsk reklame, grundet sikkerhedsmæssige hensyn

Det er på tide, at droppe katolicisme, sagde en reklame til læsere af New York Times. Det er på tide, at droppe Islam, sagde en anden reklame. Den ville New York Times ikke trykke.

Avisen indrømmer, at særlige sikkerhedsmæssige overvejelser gør, at de er tvunget til at agere dobbeltmoralsk.

LÆS OGSÅ: En milliard mennesker afskæres fra antireligiøst indhold på nettet

Konsekvenserne af at trykke denne reklame kan være, at vi sætter amerikanske soldaters liv i fare i Afghanistan, stod der i et brev til den anti-islamiske reklames ophavsmand.

Den berygtede, stærkt anti-islamiske debattør og provokatør Pamela Geller står bag reklamen, som skulle sætte ytringsfriheden på prøve. Det lykkedes, også selvom reklamen ikke blev trykt.

9. marts blev den anti-katolske reklame bragt. Reklamen fortæller læserne, at katolikker lever i middelalderen. Den katolske kirke bliver gjort ansvarlig for, at mennesker overalt i verden er undertrykte. Dette argument bliver understøttet med henvisninger til den katolske kirkes holdning til abort, prævention, homoseksuelles rettigheder og kvinders rettigheder.

Reklamen slutter med en direkte henvendelse til medlemmer af den katolske kirke, som, ifølge reklamen, kan sidestilles med forslåede hustruer.

I er åbenbart forslåede koner, der vender tilbage hver søndag, fordi I ikke har andre steder at gå hen, siger reklamen.

Herefter får læseren at vide, at katolikker blindt følger idiotiske middelaldermænd. De skal derfor blive væk fra messe, befaler reklamen fra Freedom From Religion Foundation.

Pamela Gellers reklame er identisk, men tager udgangspunkt i kontroversielle emner, som typisk bliver diskuteret i forbindelse med islamkritik. Herunder kvinders rettigheder, antisemitisme, kristenforfølgelser og modstand overfor ytringsfrihed.

Reklamen siger blandt andet til muslimer:

I identificerer jer med en religion, som truer kvinders frihed og folks frihed generelt, ved at slagte, undertrykke og underkaste ikke-muslimer, står der i den anti-muslimske reklame.

LÆS OGSÅ: Italiensk forskergruppe vil censurere Dantes Guddommelige Komedie

Pamela Gellers mimiske reklame kopierer den anti-katolske reklame i design, struktur og tone.

Bill Donohue, formand for den katolske lige i USA, anklager New York Times for at være dobbeltmoralsk i sagen.

Der enten tale om fjendtlighed overfor den katolske kirke eller frygt for islam. Avisen har malet sig selv ind i det hjørne, siger Bill Donohue til The Daily Caller.

New York Times brev til Pamela Geller sagde dog, at de vil overveje at trykke hendes reklame på et andet tidspunkt.

Her ses den parodiske anti-islam reklame, som New York Times nægtede at trykke.
En anti-katolsk reklame blev trykt i New York Times 9. marts. Avisen nægtede efterfølgende at bringe en identisk anti-muslimsk reklame, grundet sikkerhedsmæssige hensyn Foto: EMMANUEL DUNAND Denmark