Prøv avisen

NORDKOREA: Østens Jerusalem er knust

Kim Il-Sung hentede inspiration i kristendommen, shamanismen og buddhismen til at skabe et billede af sig selv som både Messias, far, åndemaner og buddhafigur. Denne status er gået i arv til sønnen, Kim Jong-Il. Familiefoto foran Kim Il-Sungs statue i Pyongyang den 1. maj. (Foto: Nordfoto/AP)

Nordkorea var tidligere en stærk kristen bastion i Asien, men er blevet tilintetgjort gennem 50 års kommunistisk styre

I 1880´erne ankom protestantiske missionærer til den koreanske halvø og etablerede dét, der skulle blive en af de stærkeste kristne baser i Asien. Med afsæt i Pyongyang, der i dag er hovedstad i Nordkorea, fødtes et sprudlende centrum for koreansk kristendom.

Inden opdelingen af Korea i nord og syd efter Anden Verdenskrig fandtes der alene i det nordlige Korea omkring 3000 kirker, og Pyongyang blev af kristne kaldet »Østens Jerusalem«. Denne status var imidlertid ikke spor attraktiv for det nye kommunistiske efterkrigsstyre i Nordkorea. De fleste kirker blev lukket med det samme, og lige siden har styret skaffet landet en ny status på halsen som et land komplet blottet for religionsfrihed og med en brutal undertrykkelse af enhver form for religionsudøvelse.

- Nordkorea og religionsfrihed er ikke ord, der kan sættes sammen, siger Geir Helgesen, der forsker i nordkoreanske forhold på Nordisk Institut for Asienstudier og selv har været i Nordkorea flere gange.

- Når den nordkoreanske ledelse skal gøre indtryk på udlandet, prøver man at skabe nogle små kristne projekter, der formentlig skal få udenlandske kristne nødhjælpsorganisationer til at yde mere nødhjælp til det fattige land. Men når det kommer til stykket, bliver der slået hårdt ned på al selvstændig religiøs aktivitet, fordi den betragtes som undergravende for statstroen, siger Geir Helgesen.

Persondyrkelse

»Statstroen« er den såkaldte juche-ideologi, skabt af den nu afdøde nordkoreanske leder Kim Il-Sung. På den ene side erstatter juche de religioner, der tidligere florerede i landet, altså hovedsagelig kristendom, buddhisme og den oprindelige tro. Men Kim Il-Sung samlede samtidig en række ideer fra disse religioner i juche til at skabe en persondyrkelse omkring sig selv.

- Kim Il-Sung hentede inspiration i kristendommen, shamanismen og buddhismen til at skabe et billede af sig selv som både Messias, far, åndemaner og buddhafigur, og denne status er gået i arv til sønnen, Kim Jong-Il. Hvis der er blot den svageste mistanke om, at en person praktiserer kristendom eller på anden måde udgør en fare for den fastsatte ideologi, er en af de hyppigste saktioner, at familien bliver splittet og sendt til forskellige steder i landet. Og fordi familien er ekstremt vigtig i Korea, er det en meget voldsom sanktion, siger Geir Helgesen.

Splittelse af familien er ikke den eneste sanktion, der kan ramme udøvere af religioner. I skarp kontrast til den nordkoreanske forfatnings krav og løfte om religionsfrihed gør lederne alt for at undgå religiøs aktivitet. I sin netop udgivne årsrapport skriver Amnesty International, at organisationen modtager rapporter om forfølgelse af især kristne, og at det frygtes, at flere tusinde kristne holdes fanget i arbejdslejre, hvor de udsættes for tortur, sult og henrettelser.

Organisationen International Christian Concern, ICC, anslår, at omkring 300.000 kristne er »forsvundet« siden 1950´erne, og at det er livsfarligt at være i besiddelse af en bibel. På grund af de ekstremt lukkede forhold er det også nærmest umuligt at vurdere, hvor mange kristne der opholder sig i landet. ICC vurderer ud fra samtaler med flygtninge, at der kan være op til en halv million kristne i Nordkorea i dag, men det tal mener Geir Helgesen er meget højt.

- Da Kim Il-Sung kom til magten, flygtede hundredtusindvis af kristne til Sydkorea, og Nordkorea blev nærmest kemisk renset for kristne.

Blomstring i Sydkorea

I dag bliver nordkoreanerne indoktrineret med juche-ideologien fra barnsben, og kontrollen med afvigere er benhård. Derfor er det svært at forestille sig nogen form for organiseret religiøs afvigelse i Nordkorea, siger Geir Helgesen, der dog under et af sine besøg i Nordkorea har oplevet eksempler på, at det ikke er lykkedes styret at knuse enhver form for religiøs adfærd.

- Selv om Kim Il-Sung har prøvet at afskaffe den traditionelle forfaderdyrkelse, synes det ikke at være lykkedes. Jeg har oplevet, at det fortsat er udbredt at følge traditionen med at tage ud til familiens grave og mindes forfædre i Nordkorea, ligesom det samme praktiseres i det vestligtsindede Sydkorea, siger Geir Helgesen.

Ud over forfaderdyrkelsen har kristendommen også fortsat en stærk forankring på den koreanske halvø. Nu blot i den sydlige del i modsætning til den tidligere stærke base i nord i Pyongyang. Kristendommen i Sydkorea har oplevet en enorm vækst. Mens der for 100 år siden kun var få tusinde kristne i Korea, tæller de kristne nu omkring 25 procent af den 45 millioner store sydkoreanske befolkning. I Seoul, Sydkoreas hovedstad, er der 40 procent kristne fordelt på mere end 7000 kirker.

Byen er samtidig hjemsted for 10 af de 20 største menigheder i verden, og håbet om en snarlig åbning i nord og kontakt til de undertrykte kristne er særligt stærk i disse kredse.

winzor@kristeligt-dagblad.dk

Læs mere på temaet »Religioner uden frihed« her på www.kristeligt-dagblad.dk