Prøv avisen

Ny hijab skal gøre livet lettere for kvindelige muslimske atleter

Den egyptiske langdistanceløber Manal Rostom er en af Nikes modeller i kampagnen for den nye sportshijab. Foto: Nike/AP/Polfoto

Amerikansk sportsgigant opsøger nyt marked med lancering af hijab

Luksusmodemærker som Dolce & Gabbana har gjort det, og det samme har tøjkæder som H&M – bejlet til det voksende marked for muslimsk modetøj med særlige kollektioner og reklamekampagner for muslimske kvinder, der gerne vil være smart klædt på og tildækket samtidig. Nu har amerikanske Nike, der producerer sportstøj og sportsudstyr for milliarder, også fået øjnene op for de kvindelige muslimske kunder.

Sportsudstyrs-giganten vil næste år sende et traditionelt islamisk hovedtørklæde på markedet. Den såkaldte Pro Hijab skal gøre det muligt for muslimske kvinder at konkurrere på lige vilkår i sportsverdenen – uden at bryde konservative islamiske påklædningsregler. Hijabben er lavet af et meget let og fleksibelt materiale, og tøjet ventes at være på hylderne i sportsforretningerne i begyndelsen af 2018, oplyser Nike.

I de senere år er hijabben blevet et af de mest synlige symboler på islamisk kultur i USA og Europa, og mange kritikere opfatter tildækningen som kvindeundertrykkende.

Hijabben er dog også blevet et symbol på mangfoldighed, mener Nike. Ved den store kvindemarch i Washington dagen efter Donald Trumps indsættelse som USA’s præsident i januar blev ansigtet af en kvinde med en hijab i det amerikanske flags farver brugt som symbol.

Ifølge Nike var det muslimske sportsfolk, som under et besøg i koncernens hovedkvarter i Oregon beklagede sig over, hvor svært det er at deltage i konkurrencer klædt i en hijab. Nike rådførte sig derfor med kvindelige muslimske atleter såsom løbere og cykelryttere fra Mellemøsten, der har hjulpet med at designe sportstørklædet.

Også andre i branchen for sportsudstyr er opmærksomme på, at sportshijabber kan være en god forretning. Danske Hummel fremviste sidste år en trøje med en tilhæftet hijab, som skal anvendes af det afghanske kvindelandshold i fodbold.

Kvindelige muslimske sportsamatører har længe brugt hijabber produceret af mindre tøjfirmaer. Men Nike omsætter for milliarder af dollars og har stor indflydelse på, hvad der hitter blandt unge, mener Amna Al Haddad, en kvindelig vægtløfter fra De Forenede Arabiske Emirater.

Hun sponsoreres af Nike og har været med til at rådgive om den nye hijab.

”Det vil opmuntre en ny generation til at dyrke sport uden begrænsninger,” siger hun.