Ortodokse jøder trodser israelske coronapåbud: Messias vil komme og redde os alle

Stædige rabbinere og de ortodokse samfunds manglende kontakt med massemedierne har betydet uforholdsmæssig store smittetal i Israel – og også USA

Halvdelen af Israels over 5500 coronasmittede er ultra-ortodokse jøder. I går var disse bedemænd iført sikkerhedsudstyr i gang med at hente dødsofre i et ortodokst kvarter i Jerusalem, som har flest smittede. – Foto: Ahmad Gharabli/AFP/Ritzau Scanpix.
Halvdelen af Israels over 5500 coronasmittede er ultra-ortodokse jøder. I går var disse bedemænd iført sikkerhedsudstyr i gang med at hente dødsofre i et ortodokst kvarter i Jerusalem, som har flest smittede. – Foto: Ahmad Gharabli/AFP/Ritzau Scanpix.

Selvom de ortodokse og ultraortodokse jøder statistisk set blot udgør omkring 12-15 procent af Israel befolkning, er halvdelen af de indlagte med corona på Israels hospitaler ortodokse jøder. Hospitalerne registrerede med det samme, at der var en overvægt af patienter netop fra denne befolkningsgruppe, men både sundhedsministeriet, politikerne og medierne har i ugevis forsøgt at undlade at udpege de ortodokse som et særligt problem.

Men det er de. Vest for Tel Aviv ligger den ortodokse by B’nei Brak med 220.000 indbyggere. Her er over 730 smittet og en ud af tre, der bliver testet, er ramt. I Tel Aviv, der har 440.000 indbyggere, er antallet af smittede omkring 300.

Andre ultraortodokse byer og kvarterer viser sammenlignet med blandede boligområder samme skævhed.

”Jeg er sikker på, at Messias kommer til pesah og redder os på samme måde, som Gud reddede os ved udgangen af Egypten. Messias vil komme og redde os alle,” svarede Israels sundhedsminister, den ultraortodokse rabbiner Yaakov Litzman, da han for nogle uger siden blev spurgt i et interview, om han troede, at coronakrisen i Israel ville vare til pesah, den jødiske påskefest, der begynder ved solnedgang onsdag den 8. april.

Litzman er troende medlem af en de strikt ultraotodokse retninger inden for jødedommen. Men mange israelere fandt det upassende, at landets sundhedsminister stoler mere på højere magter end på de restriktioner, som sundhedsministeriet og premierministeren i overensstemmelse med WHO’s anbefalinger i stigende grad har pålagt befolkningen.

Problemet stikker dybere end som så. For mange i de ortodokse samfund er slet ikke er forbundet med det øvrige samfund. Rabbinerne forbyder at se tv og høre radio, og også smartphones er forbudt for at lukke alt, hvad der foregår på internettet, ude af den ortodokse verden. Derfor er information om corona, påbud om lukning af skoler, institutioner og andre bevægelsesrestriktioner og begrænsninger slet ikke blevet hørt i mange ortodokse kredse.

Da det meste af det sekulære Israel for længst var blevet lukket, tilsidesatte utallige ortodokse menigheder fuldstændig forsamlingsforbud og andre restriktioner for at fejre den karnevalslignende purim-helligdag, der faldt den 10. marts. Det kan nu påvises, at netop disse fester har spredt coronasmitten.

Jeshivaer, de religiøse skoler, hvor hundreder af unge mænd to og to studerer de hellige skrifter tætsiddende i store rum, blev holdt åbne, synagogerne ligeså. Den 11. marts erklærede den 92-årige rabbiner Chaim Kanievsky, leder af en af de største ultraortodokse retninger, at det var ”mere farligt at lukke synagogerne end at holde dem åbne”. Og borgmesteren i B’nei Brak gav særtilladelse til, at en slægtning kunne holde bryllup med flere hundrede gæster.

På plakatsøjler i Jerusalems religiøse bydel Mea Shearim kunne man læse, at corona skyldes, at kvinder ikke klæder sig ærbart.

Men så brød medierne stilheden. Mens næsten ingen andre israelere forlader hjemmet undtagen for at købe mad, gå på apoteket eller til lægen, kunne tv-nyhederne over weekenden vise fyldte gader i B’nei Brak og i Mea Shearim i Jerusalem samt bileder af jeshivaer og synagoger, der stadig var åbne.

Det skete samtidig med, at de ortodokse aviser i Israel begyndte at bringe dødsannoncer for over 45 ortodokse rabbinere, der i ugerne efter purim var døde i de ortodokse bydele i New York, Williamsburg og Boro Park.

Først da begyndte toneangivende rabbinere at indse, at coronasmitte er et alvorligt problem.

I de tætbefolkede bydele er smittetallene højere end i andre dele af det i forvejen hårdt ramte New York og de jødiske kapeller allerede overbebyrdede.

I søndags besluttede den israelske regering at sætte direkte kurs mod de ortodokse smittecentre. Man fik rabbiner Kanievsky til at komme med et nyt påbud: Alle jøder skal nu bede hjemme og ikke søge fællesbøn, og politistyrker er sat ind i de ortodokse kvarterer for at håndhæve forbuddene, opløse grupper, der beder ulovligt, foretage arrestationer og dele bøder ud, hvilket har udløst sammenstød flere steder.

I tirsdags blev B’nei Brak lukket, og befolkningen opfordret til at blive testet flere steder i byen. Og der indrettes nu opsamlingscentre for smittede med lette symptomer, for de meget børnerige familier bor i små lejligheder, hvor en coronasmittet ikke kan isoleres.