Religiøs revolution i den franske skole

Religionsundervisningen vender tilbage

De franske skoleelever skal igen tilbydes en form for religionsundervisning, som har været bandlyst siden den obligatoriske, offentlige skole blev indført i 1800-tallet i kølvandet på Den Franske Revolution. Der bliver ikke tale om kristendomsundervisning, men om undervisning i hovedsageligt de tre monoteistiske religioner. Og undervisningsministeren vil heller ikke skemasætte et nyt fag. Religionsundervisningen skal integreres i læseplanerne for fag som historie, fransk og filosofi.

Alligevel er der tale om en radikal nyorientering i den franske skole, hvis verdslige, konfessionsløse grundlag traditionelt er blevet fortolket ikke blot som fraværet af missionerende undervisning, men som absolut fravær af enhver omtale af religion.

- Hvis man ser på den franske skole som en bastion for en anti-religiøs kamp, er der tale om en mindre revolution, siger præsidenten for Frankrigs Protestantiske Sammenslutning, Jean-Arnold de Clermont.

Repræsentanter for den katolske kirke har deltaget i den kommission, som har arbejdet med forslaget, og støtter derfor ministerens ønske om at indføre ikke en introduktion til den kristne tro, men en bred, tværfaglig indføring i religionernes historie og åndelige indhold. Lærernes organisationer, som traditionelt fremstår som den verdslige skoles vogtere, støtter også forslaget.

- Der er en mangel i undervisningen, som man bør rette op på, så eleverne får bedre forudsætninger for at forstå fortiden og analysere nutiden. Men det er vigtigt, at religionsundervisningen ikke bliver et selvstændigt fag, og at undervisningen foregår på et videnskabeligt og ikke på et åndeligt grundlag, siger faglig sekretær i lærerforbundet SNES, Daniel Robin.

Her ligger kimen til en konflikt med de kirkelige organisationer. For de forskellige trossamfund ser helst, at den åndelige dimension integreres, om ikke i undervisningen af eleverne, så i det nye modul i læreruddannelsen, som skal forberede de nye lærere på denne undervisning. Ministeren vil oprette et Europæisk Institut for Religionsvidenskab med videnskabelige eksperter, som skal stå for den nye læreruddannelse.

- Det vil være naturligt, at nogle af disse eksperter hentes i trossamfundene. For religion er ikke blot et videnskabeligt spørgsmål, men også en åndelig udvikling, og denne dimension skal lærerne være bekendt med, siger Jean-Arnold de Clermont.

- Det vil lige præcis være den faldgrube, man skal undgå. Trossamfundene må ikke få indflydelse på læreruddannelsen, siger omvendt Daniel Robin.

Undervisningen især i historie og filosofi kommer allerede i en vis udstrækning ind på religionernes fremkomst. En arbejdsgruppe skal nu skaffe et overblik over den undervisning, som allerede finder sted, og udarbejde forslag til nye læseplaner.

udland@kristeligt-dagblad.dk