Saudi-Arabien spreder streng og puritansk fortolkning af islam gennem stipendier

Islamisk uddannelse af unge afrikanere og asiater spiller en væsentlig rolle i Saudi-Arabiens missionsarbejde på globalt plan

Saudi-Arabien har investeret store summer i moskéer og skoler i Indonesien, verdens mest folkerige muslimske land. Sidste år var kong Salman (siddende på stolen i midten) på et tre dage langt statsbesøg i Indonesien. –
Saudi-Arabien har investeret store summer i moskéer og skoler i Indonesien, verdens mest folkerige muslimske land. Sidste år var kong Salman (siddende på stolen i midten) på et tre dage langt statsbesøg i Indonesien. – . Foto: Ibrahim Achmad/AP/Ritzau Scanpix.

Som teenager var Ulil Abshar-Abdalla den dygtigste til arabisk i sin klasse på den lokale koranskole i hjembyen, Pati, i Indonesien.

Til de afsluttende eksamener fik han klassens højeste karakterer. Belønningen var seks måneders gratis undervisning på Institut for Islamiske og Arabiske Studier i Indonesiens hovedstad, Jakarta. Et institut grundlagt og betalt af den saudiarabiske stat.

Det har Ulil Abshar-Abdalla tidligere fortalt til den amerikanske nyhedsplatform VOA News. Her kunne indoneseren også berette, hvordan instituttet i Jakarta tilbød ham yderligere seks måneders gratis undervisning, efter at han havde afsluttet de første seks måneder. De næste seks måneder tog den unge indoneser også imod.

Efter også at have gennemført dem blev Ulil Abshar-Abdalla tilbudt yderligere fire års gratis undervisning, der ville resultere i en bachelorgrad i islamisk lovgivning, også kaldet sharia. Atter sagde indoneseren ja.

Efter i alt fem års studier på det saudiarabisk finansierede institut fik Ulil Abshar-Abdalla tilbudt et stipendium til at fortsætte sine studier i Saudi-Arabiens hovedstad, Riyadh. Denne gang sagde indoneseren nej, selvom valget var svært:

”Jeg kommer fra en fattig familie, og det var temmelig fristende. Jeg tror, det lykkedes dem at få trukket et par lyse hoveder fra min generation i den retning,” fortalte han til VOA News.

Ulil Abshar-Abdallas personlige historie er ikke enestående. Siden 1980 har Saudi-Arabien aktivt brugt uddannelse som en væsentlig måde at udbrede wahhabisme på i muslimske lande i Asien, heriblandt Indonesien, Malaysia og Bangladesh.

Til trods for at det er 25 år siden, at Ulil Abshar-Abdalla takkede nej til stipendiet i Riyadh, er Saudi-Arabiens strategi i vid udstrækning den samme i dag, når det gælder landets bestræbelser på at udbrede sin egen strenge fortolkning af islam, kendt som wahhabisme, uden for Mellemøsten.

Fremgangsmåden har uden tvivl sat sine spor mange steder i muslimsk dominerede områder i Afrika og Asien.

Det vurderer ekspert i islam og lektor ved Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier på Københavns Universitet Jørgen Bæk-Simonsen.

Han peger på, at den pan-islamiske og saudiarabisk grundlagte organisation Den Muslimske Verdensliga er et væsentligt redskab i Saudi-Arabiens bestræbelser på at udbrede wahhabisme.

”I 1962 grundlagde Saudi-Arabiens daværende kong Faisal Den Muslimske Verdensliga som et ideologisk redskab i kampen mod den panarabiske og halvsocialistiske propaganda, der blev ført an af præsident Gamal Abdel Nasser i Egypten. Saudi-Arabiens voksende olieindtæger i 1970’erne førte til, at organisationen fik stærkt øgede bevillinger og dermed mulighed for at føre en mere aktiv politik. Der blev udbudt stipendier til studerende fra alle dele af den muslimske verden ved de saudiske universiteter, hvor studenter udefra fik mulighed for at stifte bekendtskab med den særlige islam-fortolkning, der praktiseres i landet,” siger han.

Jørgen Bæk-Simonsen understreger, at Saudi-Arabien ikke eksporterer militant wahhabisme, men ”en religiøs ideologi”:

”Det er først efter Sovjetunionens invasion i Afghanistan i 1979, at pengestærke grupper, der alle bekender sig til den særlige islamfortolkning, som Saudi-Arabien er fortaler for, begynder at støtte militante grupperinger rundt omkring i verden. Enten grupper, der kæmper imod ikke-muslimsk ind-blanding som for eksempel i Afghanistan eller mod regimer i den arabiske og muslimske verden, der betragtes som tætte allierede med Vesten.”

Der kan dog heller ikke herske tvivl om, at Saudi-Arabien bevidst forsøger at forme islamiske religiøse traditioner, så de kan tjene et snævert politisk mål, der handler om dominans.

Sammen med opførelsen af moskéer har uddannelsesstrategien en effekt, fastslår Hussein Solomon, der er professor i politologi og ekspert i fundamentalistiske islamistiske organisationer i Afrika ved Free State University i Bloemfontein i Sydafrika.

Han har selv interviewet flere afrikanske forældrepar, hvis børn er vendt hjem fra studieophold i Saudi-Arabien med ”radikalt ændrede” synspunkter.

”En dreng fra Mali vendte for eksempel hjem fra et studieophold og fordømte sin far for at lytte til musik og ryge, og sin mor og sine søstre fordømte han for ikke at bære hijab. Det skabte kolossale brudflader internt i familien,” siger han.

Noget tyder på, at dét mønster også vil gentage sig i familier fremover, for det er blevet mere almindeligt, at unge afrikanere bliver uddannet i enten Saudi-Arabien, Qatar eller De Forenede Arabiske Emirater.

I 2016 fastslog en rapport fra Center for Strategiske Studier i Afrika baseret i Washington D.C., at mens omkring 800 østafrikanske studerende i 2010 lod sig indskrive på et universitet i et af de tre ovenstående lande, var antallet mere end tidoblet til 10.000 studerende blot fire år senere i 2014.

I Indonesien er omkring 90 procent af det asiatiske lands 260 millioner indbyggere muslimer.

Også i de sydasiatiske lande Bangladesh og Malaysia er indbyggerne overvejende muslimer, og der er ifølge internationale eksperter tradition for en tolerant og moderat fortolkning af islam i de asiatiske lande, så den puritanske og strenge wahhabi-fortolkning af islam er relativt ny for muslimerne i de lande.

I de seneste årtier har islamiske uddannelsesinstitutioner i kombination med en indonesisk muslimsk elite uddannet i Saudi-Arabien nemlig udøvet en stadig større indflydelse i Indonesien. Og der er ikke nogen tegn på, at det er ved at ændre sig.

Det vurderer ekspert i Indonesiens religiøse udvikling Carolyn Nash i en analyse af Saudi-Arabiens indflydelse i landet på det amerikanske Institut for Mellemøst-studiers hjemmeside.

Carolyn Nash konkluderer, at en saudisk-uddannet muslimsk elite ”har drevet fordel af muligheden for en øget politisk frihed til at fremme religiøs protektionisme og en konservativ islamisk ortodoks lære”.

Men det er ikke alene i kraft af uddannelsesinstitutioner og moskéer, at Saudi-Arabien udbreder wahhabisme. De radikale ideologier bliver også spredt på andre måder, siger Hussein Solomon.

”Over 6000 websites i verden udbreder ekstremisme. En amerikansk undersøgelse af 40.000 indlæg, der alle var offentliggjort af saudiarabiske gejstlige, på Facebook, Twitter og YouTube har vist, at cirka 75 procent af indlæggene var fjendtligt indstillet over for Vesten, ikke-muslimer, sekulære kulturer og personer, der ikke tilslutter sig wahhabisme. Den saudiarabisk finansierede internationale radiokanal Channel Islam er ligeledes fortaler for wahhabisme,” siger han.

I Europa har Saudi-Arabien finansieret opførelsen af moskéer i blandt andet Frankrig, Spanien, Storbritannien, Holland og Tyskland.

Saudiske børn og unge lærer også om den ”rette” tolkning af islam i skolerne. Den saudiske regering har således udgivet lærebøger, der sammenligner kristne og jøder med dyr, og som formaner børnene om, at de ikke må blive venner med ”vantro”, har professor i filosofi og jura ved det britiske King’s College London Leif Wenar tidligere fortalt til VOA News. I 2017 stod han bag en undersøgelse af sammenhængen mellem Saudi-Arabiens eksport af islamisme og antallet af terrorangreb på globalt plan.

”Det er reelt en temmelig arkaisk og ekstrem ideologi, som saudierne har udbredt,” sagde han.

Siden Saudi-Arabiens nye kronprins, den 33-årige Mohammed bin Salman, kom til magten sidste år, har han meget bevidst argumenteret for, at Saudi-Arabien skal blive fortaler for en mere moderat fortolkning af islam.

Endnu er det dog meget usikkert, om Saudi-Arabien vil lade handling følge ord og stoppe med at udbrede wahhabisme, vurderer såvel Hussein Solomon som Carolyn Nash og Jørgen Bæk-Simonsen.

Kronprinsens forslag har uden tvivl støtte fra mange i Saudi-Arabien, lyder det fra Jørgen Bæk-Simonsen.

”Men der er fortsat grupperinger, der opretholder en mere militant kurs, og derfor kan kun fremtiden vise, om det vil lykkes at ændre landets kurs,” siger han.