Prøv avisen

Skotsk kirke: Gud er ikke længere en mand

Gud er ikke længere en mand, men overskrider alle forestillinger om køn, lyder det fra den skotske kirke i forbindelse med nyt, kønsneutralt gudstjeneste-ritual. Om det så betyder, at Michelangelos Gud i Det Sixtinske Kapel skal barberes eller males om, må tiden vise. Foto: Scanpix.

Skotlands episkopale kirke har fjernet enhver henvisning til Guds køn i nyt gudstjeneste-ritual. Udtryk for politisk korrekthed, lyder det fra kritikere

Gud har skiftet køn. Eller rettere: Gud har ikke længere noget køn, men rækker ud over alle forestillinger om mand og kvinde.

Det er udgangspunktet for et nyt gudstjeneste-ritual, som præster i Skotlands episkopale kirke nu har mulighed for at anvende.

Ritualet, som er en opdatering af det hidtidige ritual fra 1982, er udarbejdet af kirkens liturgiske komité efter pres fra kvindelige præster, der ønsker at gøre op med Gud som mand.

LÆS OGSÅ:Er Gud mand eller kvinde?

Ritualet, der et frivilligt tilbud til præsterne, betyder blandt andet, at man nu kan gennemføre en hel gudstjeneste uden at bruge udtryk som "Herren", "hans", "ham" og sågar "herredømme", der er erstattet med udtrykket "verden".

Formanden for kirkens liturgiske komité, præst Darren McFarland, erkender dog, at bestemte formuleringer har givet en del problemer.

Det gælder blandt andet formuleringen "Faderen, Sønnen og Helligånden", som i det nye ritual er blevet til "Skaberen, Frelseren og Helliggøreren".

"Forandring af Gud-sprog er en smule drilsk. Vi har virkelig forsøgt ikke at rode rundt i beskrivelserne af Gud i den bibelske tekst. Men vi vil gerne se et sprog, der i forhold til køn er generøst. Gud er over og udover menneskeligt køn", siger Darren McFarland ifølge avisen Telegraph.

"Vi siger ikke, at Gud ikke er maskulin. Gud er også feminin. Problemet er at bruge menneskeligt sprog til at beskrive det ubeskrivelige. Biskopperne har godkendt disse ændringer, men folk behøver ikke bruge dem. Men vi prøver at ære bredden i beskrivelsen af Gud på en måde, der hjælper kirken og dens medlemmer", siger Darren McFarland.

Den kønsløse gudstjeneste har fra flere sider mødt en del kritik. Præst Stuart Hall, der er æresprofessor ved St. Andrews Universitet, ser ændringerne som udtryk for "politisk korrekthed".

"Det er helt unødvendigt. Ordet "Man" (mand, red.) er på engelsk, især blandt videnskabsfolk, inkluderende for begge køn. De, der forsøger at minimere henvisningerne til Gud som Faderen og til Kristus som hans søn, har store problemer, eftersom Det nye Testamente er fuld af disse referencer", siger Stuart Hall.