Prøv avisen

Etisk diskussion: Politikere må ikke længere købe sig til reklamer på socialt medie

Twitters administrerende direktør og medstifter, Jack Dorsey, meddelte onsdag, at selskabet stopper al brug af politiske reklamer på Twitter globalt. Twitters nye linje bliver lagt i en tid, hvor Facebook har været i modvind i forhold til at faktatjekke indlæg fra politiske kampagner. (Arkivfoto). Foto: Lucas Jackson/Reuters/Ritzau Scanpix

Twitter forbyder al brug af politisk reklame, mens stifteren af Facebook afviser, at sociale medier skal censurere politikere og medier i demokratiske samfund

Selskabet bag Twitter har taget et tydeligt standpunkt i diskussionen om et af de store, etiske dilemmaer, som sociale medier står over for i disse år:

Hvordan undgår sociale medier at blive platform for misinformation fra politiske kampagner?

Det gør man ved at forbyde politiske reklamer, lød svaret onsdag aften dansk tid fra Twitters administrerende direktør og medstifter, Jack Dorsey.

- Vi har besluttet at stoppe al brug af politiske reklamer på Twitter globalt. Vi mener, at man skal gøre sig fortjent til at få politiske budskaber udbredt, ikke købe sig til det, skrev han i en række tweets.

Fra 22. november vil det således ikke længere være muligt at opleve politiske reklamer på Twitter.

Dorsey uddyber blandt andet beslutningen med, at "reklamer på nettet er ufatteligt kraftfulde".

- Denne kraft indeholder en fare, når det kommer til politik, hvor det kan bruges til at påvirke vælgere og få indflydelse på millioner af liv, skriver han.

Selskabets endelige retningslinjer på området bliver offentliggjort 15. november. Der vil også være få undtagelser, forklarer han.

Reklamer, der forsøger at få folk til at stemme, vil fortsat være i orden, lyder det eksempelvis.

Twitters nye linje bliver lagt i en tid, hvor Facebook har været i modvind i forhold til at faktatjekke indlæg fra politiske kampagner.

Ifølge den amerikanske efterretningstjeneste var der en omfattende russisk indblanding i det amerikanske valg i 2016, som skulle hjælpe præsident Donald Trump med at blive valgt.

En del af denne indblanding skal blandt andet været foregået på Facebook. Men Facebook har flere gange afvist at faktatjekke reklamer fra politikere.

Det har ført til kritik fra flere demokratiske præsidentkandidater som Joe Biden og Elizabeth Warren.

Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, har tidligere på måneden taget afstand fra den strategi, som Twitter nu lægger for dagen. Det skriver BBC.

Han mener, at virksomheder skal passe på med at censurere politikere og medier i et demokratisk samfund.

Han frygter, at det vil favorisere de siddende politikere og dem, som medierne vælger at skrive om.

Zuckerberg kunne dengang ikke sige, hvordan Facebook vil adressere problemet med misinformation, men understregede, at det er vigtigt at give alle "en stemme".

Ifølge Twitters direktør handler problemet dog slet ikke om ytringsfrihed.

- Det handler om at betale for at nå ud til mange folk. Og at betale for at sprede politiske budskaber har store konsekvenser, som nutidens demokratiske infrastruktur måske ikke er forberedt på at håndtere, skrev Dorsey onsdag aften.

Twitters beslutning har fået kritik fra Trumps kampagneleder, Brad Parscale. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Han beskriver tiltaget som et "forsøg på at lukke munden på konservative". I en pressemeddelelse spørger han:

- Vil Twitter så også stoppe med at reklamere for ensidige liberale medier, der nu kører uden at blive tjekket, mens de køber åbenlyst politisk indhold, der skal angribe Republikanerne?

Twitter har ikke svaret på kritikken, skriver Reuters.

/ritzau/