Prøv avisen

Sognepræst: Folkekirken kan lære af dommedagsprædikant

A man holds up a sign claiming that Judgement Day is coming in New York, May 13, 2011. Harold Camping, a civil engineer turned self-styled Biblical scholar with a christian radio network, has predicted a doomsday scenario on May 21, 2011 that has gained a collection of believers. (Earl Wilson/The New York Times) Foto: EARL WILSON Denmark

MED AFSTEMNING Dommedagsprofeterne viser, hvor langt man når med lidenskab og engagement, skriver sognepræst i sin blog

Dommedagsprædikanten Harold Camping er verden over blevet hånet for påstanden om, at dommedag ville indtræffe den 21. maj.

Men folkekirken kan rent faktisk lære noget af den lidenskab, de engagerede tilhængere af dommedagsprofetien udviste.

Det mener sognepræst i Horne Kirke, Kim Legarth. På sin blog på Kristendom.dk henviser han til "det fantastiske stykke PR-arbejde", der ligger bag den forfejlede dommedags-profeti.

LÆS OGSÅ:Dommedagsprofet: Dommedag er bare udsat til oktober

"Om budskabet så var forkert, upræcist og skørt er en helt anden sag. De (Camping og hans tilhængere, red.) har rent faktisk fået deres budskab solgt langt bedre end den katolske kirke, de amerikanske mega-kirker og medie-søgende kirker. Ja, faktisk endda bedre end vores egen folkekirke. "

LÆS OGSÅ: Vi, der overlevede dommedag

Han mener dog ikke, at PR-arbejde alene er årsagen til, at budskabet nåede så langt. Den lidenskab, der drev de mennesker, der ønskede at sprede budskabet, spillede også en stor rolle.

Sekten troede på dens budskab og når det sker, så er man ikke bange for at bruge sine penge, sin kreativitet, sin lidenskab og sin energi for at sikre, at budskabet påvirker andre menneskers liv," skriver han.

SE BILLEDSERIE: Saturday's Best Rapture Bombs

Selvom der ikke er fastsat en dato for dommedag eller menneskers egen dødsdag, mener sognepræsten, at "vi har brug for at finde følelsen frem om, at det faktisk haster at få vores budskab ud.

"Det er bare en skam, at det var det forkerte budskab, der kom frem men det er endnu mere en skam, at vi gør det så dårligt med at få det rigtige budskab ud, skriver sognepræst Kim Legarth selvkritisk.

For ham er kernen i dommedags-kampagnen, at Jesus kommer igen, og det er et vigtig budskab.

I stedet for at bruge en masse krudt på at lægge afstand til Camping-kirken, så lad os holde fast i det, som de faktisk havde ret i, nemlig at Jesu kommer igen. Ikke på en dato, som vi regner ud, fordi vi som de eneste har forstået Bibelens skjulte budskab, for der er ikke noget skjult budskab det er åbent frit og tilgængeligt for alle, skriver sognepræsten.

Tilhængerene af Campings profetier viste deres lidenskab ved at ofre både livsopsparing og job på at sprede budskabet.

New York Times skriver, at 27-årige Gary Daniels 27 fra Newark i USA sagde sit job op på grund af dommedagsprofetierne. Og 60-årige Robert Fitzpatrick brugte hele sin livsopsparing på at få budskabet om dommedagen ud, skriver New York Daily News.

"Jeg håber, at jeg er en af dem, Gud vil vælge," sagde Robert Fitzpatrick til New York Daily News, som fulgte ham tæt gennem ventetiden lørdag.

Ifølge den engelske avis The Guardian har Camping og hans tilhængere brugt mere end 100 millioner dollars på reklamekampagnen med budskabet om dommedagen. Den kristne radiostation Family Radio, som Camping ejer, har været med til at finansiere kampagnen og er blevet brugt til at sende budskabet ud i hele verden.