Prøv avisen
Undervisning

Sydkorea holder fast i dansk friskolefilosofi

Den sydkoreanske undervisningsminister var på besøg på dansk friskole i København. Det er ikke første gang, at sydkoreanske delegationer besøger Danmark. Gennem de senere år har sydkoreanere flere gange været i Danmark for at blive inspireret af den danske friskolefilosofi. Ifølge den sydkoreanske undervisningsminister er der nemlig meget udbytte i de danske skoleværdier. Arkivfoto. Foto: Johan Gadegaard / Jysk Fynske Medier / Ritzau Scanpix

Den sydkoreanske undervisningsminister er i disse dage i Danmark for at blive klogere på den danske friskoleånd, som hun mener, at landets skolesystem kan lære af

”Der kommer statsministeren fra et helt andet land,” kvækker et barn begejstret.

Det var dog ikke en statsminister, der var tale om, men den sydkoreanske undervisningsminister Yoo Eun-hae, der i går besøgte Bordings Friskole på Østerbro i København. Her var en lille gruppe skolebørn stimlet sammen ved skolens indkørsel med danske flag i hånden, hvor undervisningsministeren gjorde sin entré, præcis på det aftalte klokkeslag, sammen med en lille delegation på 11 mennesker.

Det er ikke første gang, at sydkoreanske delegationer besøger Danmark. Gennem de senere år har sydkoreanere flere gange været i Danmark for at blive inspireret af den danske friskolefilosofi. Ifølge den sydkoreanske undervisningsminister er der nemlig meget udbytte i de danske skoleværdier.

”Hovedproblemet i det koreanske skolesystem er, at der er så stor en konkurrence-kultur. Men lige nu er vi i en forandringsperiode, hvor mange ting ændrer sig i det koreanske samfund. Vi prøver at få vores børn til at studere på en mere kreativ facon, og derfor er vi i Danmark for at blive inspireret af de danske friskoler,” siger Yoo Eun-hae, mens tolken oversætter fra koreansk.

Der er dækket fint op med langbord, hvid dug og store friske sommerbuketter i Bording Friskoles lille sal, hvor inspektøren fortæller om friskolens værdier, som er baseret på Grundtvigs tankegang. Her er lighed, fællesskab og frihed nøgleord, og det er noget, den sydkoreanske undervisningsminister bider mærke i:

”Lige før så vi elever fra forskellige klassetrin arbejde sammen i undervisningen. Vi prøver også at inspirere vores børn til at lære anderledes, være kreative og samarbejde. Så vi tænker over, hvad vi kan omfavne og introducere fra danske friskoler.”

Friskoletankegangen er dog ikke helt fremmed for undervisningsministeren. Der findes allerede flere alternative skoler i Sydkorea, der minder om friskoler, og som fungerer helt uafhængige af staten. Men undervisningsministeren ønsker også at indføre friskoletankegangen i det offentlige skolesystem.

”Vores prioritet er ikke at få flere studerende til at vælge alternative skoler, men at omfavne den stærke friskolefilosofi, som kan fungere som inspiration i det offentlige skolesystem. Dermed kan flere studerende få mere ud af de positive påvirkninger, og vi kan skabe en bedre fremtid for vores børn,” siger Yoo Eun-hae.

Det skaber stor begejstring blandt Bordings skolebørn, at undervisningsministeren går rundt og hilser på. Også formanden for den danske friskoleforening, Peter Bendix Pedersen, følger med ministeren rundt. Ifølge ham kan der være en gevinst at hente i både den danske- og sydkoreanske friskolemodel.

”Jeg tror, at vi har en unik skoletænkning i Danmark, fordi vi kombinerer det faglige arbejde og det relationelle. Dermed skaber vi nogle gode og solide fællesskaber, hvor vi kan lægge både det faglige arbejde og dannelsesperspektivet ind. Men vi kan også blive inspireret af den sydkoreanske model for alternative skoler, forstået på den måde, at de har en frihed, hvor de er helt uafhængige,” siger Peter Bendix Pedersen.

Sydkorea er kendt for en meget markant præstationskultur, som ifølge flere medier har konsekvenser for skolebørnene i form af stress og depression. Man taler i folkemunde om ”uddannelsesfeber”.